Az utolsó, magyar gyártónál elkészült új gyártású személykocsik a személykocsi gyártás területén nagy hagyományokkal bíró dunakeszi üzemből gördültek ki. Az ezredforduló környékén (1999-2002) az osztrák vasút (ÖBB) részére fekvőhelyes kocsik, az olimpia lázában égő hellén vasutaknak (OSE) intercity forgalomra alkalmas ülőhelyes járművek, a svájci HUPAC társaság számára pedig kísérőkocsik készültek a RoLa vonatokhoz a sokat látott falak között.  A magyar vasút utolsó új gyártású személykocsijai a DWA licence alapján Dunakeszin gyártott fülkés Z1 típusú (19-91.300 és 21-91.300 sorozat) személykocsik voltak, amelyek utolsó példányait 1998-ban vehette át megrendelője, a MÁV.

Azóta a Bhv-felújítás, egyéb IC kocsik kialakítása mind főjavításnak számít, hiába eredményezett ez gyakorlatilag teljesen új járművet. Utoljára 2008-ban készült el tíz, harmadik generációsnak nevezett IC-kocsi Dunakeszin. Ezek a kétség kívül színvonalasra sikerült vagonok is egy alapos felújítás eredményei. A vasúti járműgyártással kapcsolatban megemlítendő, hogy szintén Szolnokon termel a Stadler járműszekrényeket előállító üzeme, ahol a tervezett fejlesztéseket követően komplett motorvonatokat is összerakhatnak majd.

A MÁV Zrt. igazgatósága 2011 nyarán elfogadta a Gépészet kezdeményezését egy teljesen új IC-kocsitípus megépítésére. A munkálatok a szolnoki járműjavítóban azóta megkezdődtek, a Gépészet szerint várhatóan még idén elkészül a két IC+ kocsi. Az új vagonok a hatósági vizsgák teljesítése után 2013-ban már utasokat is szállíthatnak.

Az IC+ kocsik leglátványosabb, már meglevő eleme<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A két vagon gyártása 1,4 milliárd forintba kerül, az összeg tartalmazza a gyártáshoz szükséges új eszközök árát is. Az Európai Unió 462 millió forintos támogatással vesz részt a programban, a maradékot a Gépészet a saját forrásaiból gazdálkodja ki.

Január utolsó napján a sajtó előtt két fontos dokumentumot is aláírtak Szolnokon a vagonokkal kapcsolatban. Az egyik egy támogatási szerződés, melynek keretében a Gépészet vállalja, hogy a beruházással létrehozott termelő kapacitásokat és információs technológiai fejlesztéseket az első két vagon elkészülte után öt éven át, azaz 2018-ig fenntartja és üzemelteti.

A támogatási szerződés aláírásával egy időben a TÜV Rheinland Csoport magyarországi leányvállalatának (TÜV Rheinland InterCert Kft.) képviselőjével aláírták a megfelelőség értékelési megállapodást is. A TÜV Rheinland látja majd el az IC+ kocsik műszaki paramétereinek megfelelőségi értékelését, amely a hagyományos és nagysebességű európai vasúti rendszerekben történő kölcsönös átjárhatóságot biztosítja. A maximálisan 200 kilométer per órás sebességre tervezett vagonok külföldi közlekedtetése tehát már a kezdetektől alapkövetelmény az új vagonoktól.

Az első osztályú vagon látványterve<br>(forrás: www.mav.hu)

A hazai mérnökök által tervezett IC+ kocsik a Start elvárásainak megfelelően készülnek. Ez magában foglalja a vagon belső terének műanyag, nagypaneles belső borítását, a teljes utastér légkondicionálását, konnektorok telepítését, a WiFi-t, a GPS által vezérelt külső-belső audiovizuális utastájékoztató rendszert, de a zárt rendszerű illemhely pelenkázó asztallal való felszerelését is. Az első-, másodosztályból, vezérlő- és étkezőkocsiból álló járműcsalád főbb jellemzői: a kocsik tömege 48,5 tonna, hossza 26,4 méter, utastéri elrendezése termes. A másodosztályú kocsiban 80, az első osztályon pedig 58 ülőhelyet helyeznek el. A mozgáskorlátozottak komfortszolgáltatásai a vezérlőkocsiban lesznek elérhetők. Ezek közé tartozik a feljárólift, a tolószékkel is használható WC és a kocsiban a megfelelő üléselrendezés. Szintén a vezélőkocsiban lesz majd lehetőség a kerékpárszállításra is. A vagonokba belső videófelügyleleti rendszert is telepítenek.

Sajtótájékoztató a négyes hajóban, a szomszédban pedig már a Bézék között épül az új kocsi

A sorozatgyártás megindulása kétszáz munkahely megtartása mellett további százfős bővítést jelentene, emellett partnerséget a járműgyártás beszállítóinak. Továbbá újra elmondhatnánk magunkról, hogy évtizedes kihagyás után képesek vagyunk még saját kútfőből színvonalas személyvagont építeni.