Már biztos, hogy csak késve készülhet el a Kissebes–Biharpüspöki szakasz felújítása

iho/vasút   ·   2025.05.12. 12:00
kolozsvari_vonal_felujitas

A CFR-től elmondták, munkálatokkal csak 2027 végére végezhet a kivitelező. A késésért a hegyeket és a Sebes-Köröst okolják...

Mint arról már korábban is hírt adtunk, a tervezettnél sokkal lassabban halad a Kolozsvár és a román–magyar határ közötti vasúti pálya korszerűsítése és villamosítása. Ezt erősíti meg az a tény is, hogy a román nemzeti vasúttársaságtól a napokba elismerték: a munkálatok egy része biztosan nem készül el a 2026. augusztusi határidőre.

A Krónika Online arról ír, hogy a román közlekedésügyi minisztérium még 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR-rel, mely uniós forrásokat von be az úgynevezett országos helyreállítási terv (PNRR) keretében. A román vasúttársaság a 166,2 kilométernyi pálya rekonstrukcióját négy szakaszra osztotta:

  • Kolozsvár–Egeres (Aghireș), 30,4 kilométer,
  • Egeres–Kissebes (Poieni), 36,5 kilométer,
  • Kissebes–Élesd (Aleșd), 52,7 kilométer,
  • Élesd–Nagyvárad–Biharpüspöki országhatár, 46,7 kilométer.

Ennek megfelelően négy közbeszerzést írt ki, összesen 9 milliárd 360 millió lej (jelenlegi árfolyam alapján cirka 800 milliárd forint) értékben – a projekt Románia legnagyobb vasúti beruházásának számít. A munkálatokkal a nyertes cégcsoportoknak a szerződések alapján 42 hónap alatt kell elkészülniük. A teljes uniós keretet viszont csak abban az esetben tudják felhasználni, ha az összes munkálatot 2026 augusztusáig befejezik – erre azonban napról napra egyre kevesebb az esély.

Az ország egyik legforgalmasabb vasútvonalának számító pályát bő két éve, 2023 januárjában zárták le, ezzel egyidejűleg az érintett útvonalon Magyarország felé/felől közlekedő nemzetközi vonatokat a nyírábrányi határátmenet felé terelték.

A CFR-től most úgy nyilatkoztak, a pálya al- és felépítménye mindegyik szakaszon eredeti határidőre elkészülhet, a villamosítás viszont valószínűleg csak két szakaszon (Kolozsvár–Egeres, Egeres–Kissebes). A Kissebestől nyugatra, a Biharban vezető részen erre esély sincs: csak 2027 végére adhatják át, addig dízelmozdonyok fogják továbbítani a vonatokat Kissebes, majd Élesd és Biharkeresztes között.

A Club Feroviar szerint a Kissebes–Élesd szakaszon az utóbbi kisváros környéki tizenöt kilométeren dolgoznak, az Élesd–Rév (Vadu Crișului) szakasznak azonban például még a műszaki terve sem készült el; a tervezést megnehezítő okoknak a hegyvidéki környezetet és a Sebes-Körös közelségét nevezték meg, pontosabban a folyó árterét figyelembe vevő vonalvezetés megtalálását A szakaszon várhatóan júliusban kezdik a munkát, a határidőre olyan 50–55 százalékos készültséget érhetnek el, a befejezésre pedig 2027 második felében kerülhet sor. Az Élesd–Biharpüspöki szakaszon pedig az új vasúti hidakhoz szükséges területek kisajátítási folyamatai okozzák a késést. A vasúttársaság azt ígéri, hogy a nyári időszakkal felgyorsulnak a munkák. A teljes projekt során harminchárom hidat és öt alagutat újítanak fel, ezen felül az állomásokat is korszerűsítik.

A vasúttársaság szerint a közlekedési minisztérium folyamatosan tárgyal az Európai Bizottsággal a finanszírozás határidőből való kicsúszásával kapcsolatban, és egyelőre nem tudni, fel lehet-e használni a helyreállítási tervből igénybe vehető teljes összeget.

Ha a projekt rendben megvalósul, a 300-as számú Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasútvonalon a személyvonatok 160, a tehervonatok pedig 120 kilométer/órás sebességgel haladhatnak, ennek köszönhetően az „ablakosok” az eddigi három és fél órás menettartam két és negyed órára fog csökkenni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek