Indul a Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vonal felújítása és villamosítása

iho/vasút   ·   2023.10.19. 15:00
romania_kolozsvar_nagyvarad_300

Százhatvanhat kilométeren korszerűsödik a vasúti pálya, néhány év múlva már Biharkeresztestől is villanygépekkel lehet majd átjárni Romániába.

A román nemzeti vasút CFR tavaly decemberben kötött egy másfélmilliárd lej (körülbelül 110 milliárd forint) értékű megállapodást az Alstom–Arcada konzorciummal a 300-as fővonal Egeres (Aghireșu) és Kissebes (Poieni) közötti, 36,5 kilométeres, kétvágányos szakaszának felújítására és villamosítására; a konzorcium újíthatja fel a vonal huszonhét kilométer hosszú Kolozsvár–Egeres szakaszát is – írja a monitorulcj.ro.

A román közlekedési minisztérium a napokban adta meg az építési engedélyt, így megindulhatnak a korszerűsítési munkálatok Egeres és Bánffyhunyad (Huedin) közötti bő húszkilométeres szakaszon. A szerződés értelmében a tervezés hat, a kivitelezés pedig legfeljebb harminchat hónapot vehet igénybe. A vonalszakasz azon nyolc romániai vasúti beruházás között szerepel, melyet az Európai Unió Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközéből (RRF) finanszíroznak.

A rekonstrukciót követően a személyszállító vonatok százhatvan, a tehervonatok pedig százhúsz kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd. A szakaszon a nyomvonalkorrekció részeként egy 298 méter és egy 320 méter hosszú alagutat is létrehoznak. A megrendelő szerint a beruházás hozzájárul majd a Románia északnyugati részén, Bihar és Kolozs megyékben futó vasúthálózat fejlődéséhez.

A Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki (Episcopia Bihor) szakasz rekonstrukciója és villamosítása négy fázisban zajlik majd egyidejűleg: Kolozsvár–Egeres, Egeres–Kissebes, Kissebes–Élesd (Aleșd) (53 kilométer) és Élesd–Biharpüspöki–román–magyar határ (47 kilométer). A 166 kilométer hosszú vonalszakasz 7,3 milliárd lej (körülbelül 470 milliárd forint) értékű korszerűsítési nagyprojektje jelenleg az egyik legfontosabb vasúti infrastruktúra-fejlesztési beruházás Romániában.

A munkálatok részeként 2024. január 1-jétől teljesen kizárják a forgalom elől a vonal Egeres–Kissebes és az egyvágányú Kissebes–Élesd részeit, az utasokat Egeres és Bánffyhunyad között pótlóbuszok fogják szállítani. A tehervonatokat alternatív útvonalakra terelik. Kolozsvár és Egeres között egy vágányon zajlik majd a vasúti forgalom. A CFR Infrastructură szerint a felújítási munkálatokkal várhatóan 2026-ban készülhetnek el.

A magyar–román határtól az ország délkeleti részéig vezető 300-as fővonal a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) IX-es számú, Rajna–Duna folyosójának része. A pálya Biharkeresztesnél csatlakozik a MÁV 101-es vonalához; az 55 kilométer hosszú, egyvágányú sínpár az elmúlt évek során újult meg: száz kilométer per órás sebességgel használhatóvá tették, valamint a felsővezetéket is kiépítették. A beruházás nettó 47 milliárd 237 millió forintba került, a költségeket uniós forrásokból finanszírozták.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: CFR Infrastuctură)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.