Újabb ötven kilométerrel bővült a villamosmozdonyok terepe
Augusztus 28-ától Csörgők helyett Szilik, Traxxok és Gigantok húzzák a vonatokat a 101-esen. Habár a püspökladányi gépcsere eltűnt, a menetrend egyelőre nem változik.
A Püspökladánytól a román határig vezető, 55,6 kilométer hosszú 101-es vonal teljeskörű átépítése és villamosítása még 2020-ban kezdődött meg. A kivitelező SR 2019 Konzorcium 2023 júliusának végére, az eredetileg tervezetthez képest néhány hónap csúszással készült el a nettó 47 milliárd 237 millió forint értékű, uniós forrásokból finanszírozott munkálatokkal.
A villamosított pálya első, úgynevezett melegáramszedős tesztjeire augusztus 2-án került sor. Ekkor a felsővezetékkel ellátott összes vágányon végighaladtak a 431 368-as Szilivel, legfeljebb negyven kilométer per órás tempóval. A menet során az esetleges betáplálási, érintkezési problémákat, hiányosságokat ellenőrizték a szakemberek. Két nappal később már nagyobb terhelésnek tették ki a rendszert: két Gigant együtt izzasztotta a betáplálást.
Meg kell említeni: a felsővezeték csak Püspökladánytól a biharkeresztesi állomással bezárólag, cirka ötven kilométeren épült ki, a román határig vezető bő öt kilométeres szakaszon nem. Annak villamosítására csak középtávon kerülhet sor, a romániai 300-as számú vasútvonal Kolozsvárt Nagyváraddal és a magyar határnál található Biharpüspökivel összekötő, 166 kilométer hosszú szakaszának 7,3 milliárd lej (körülbelül 470 milliárd forint értékű) villamosítási és felújítási nagyprojektjével összhangban, mely jelenleg az egyik legfontosabb vasúti infrastruktúra-fejlesztési beruházás Romániában.
A tesztek pozitív eredménnyel zárultak, így a vonal augusztus 28-ával hivatalosan is villamosítottnak tekinthető, ezzel megkezdődött a menetrend szerinti villamos vontatás. A menetrend viszont nem változott, így a nemzetközi vonatok Püspökladányban továbbra is kivárják az eddigi körülbelül 15–30 perces, gépcserére szánt időintervallumokat. A Csörgőknél jóval erősebb és dinamikusabb villanygépeknek köszönhetően jelenleg ötperces késéseket is könnyedén be lehet hozni.
Az első villanyos napon a Püspökladány–Biharkeresztes személyvonatokra a 431 014-es, a 044-es és a 366-os Sziliket vezényelték ki két-két fecske Bhv-val, a Budapestről Brassóba tartó 367-es Hargita IC-vel viszont már egy Traxx is tiszteletét tette a vonalon.
Üröm az örömben, hogy habár a 101-es vonal korszerűsítése fontos fejlesztés, mégis masszív hiányérzetet okoz, hogy az engedélyezett pályasebesség mindössze száz kilométer per óra, holott a vonalvezetés lehetővé tenné a százhúsz, megfelelő biztosítóberendezéssel pedig még a 160 kilométer per órás tempót is, így lényegében csak az évtizedekkel ezelőtt elért tempót sikerült konzerválni. Mindezt a tervezett kerethez képest bő hétmilliárd forinttal nagyobb költség mellett… A tartóoszlopok miatt ráadásul a pálya melletti hatalmas fákat is végig kivágták.
(Nyitóképünkön a 431 014-es Szili Biharkeresztesen. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!