Bréking: zizeg a drót a 101-esen!
A 368-as Szilivel már el is kezdték tesztelni az elmúlt hónapok során Püspökladány és a biharkeresztesi országhatár között kiépített felsővezeték-rendszert.
A 101-es számú vasútvonal felújítására és villamosítására 2019 augusztusában írt ki közbeszerzést az akkori megbízó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Nyertesként a Strabag Rail Kft. és az R-Kord Kft. közös vállalkozását, az SR 2019 Konzorciumot hirdették ki 2020 áprilisában, a vállalkozás nettó 47 milliárd 237 millió forintból hajtotta végre a fejlesztést – az eredetileg tervezett keret nettó 39 milliárd 970 millió forint lett volna.
A három év alatt, több szakaszban zajló fejlesztés mára a finisbe ért. Az utolsó teljes kizárásos vágányzár július 20-ától augusztus 6-áig tart, ennek során napokban már feszültség alá is helyezték a felsővezeték-hálózatot, melynek augusztus 2-án meg is kezdődött a tesztelése. Ehhez elsőnek a miskolci 431 368-as Szilit választották ki. A jelenlegi próbák során a villamosmozdony legfeljebb negyven kilométer per órás tempóval halad végig az összes villamosított vágányon, eközben a szakemberek ellenőrzik az esetleges betáplálási, érintkezési problémákat, hiányosságokat. Információink szerint az első gyorsabb futópróbára várhatóan augusztus 4-én, pénteken kerül sor.
Az európai uniós alapokból, IKOP-forrásból finanszírozott munkálatok során:
- a nyíltvonalakon és a vonalszakasz négy állomásán visszaállították a száz kilométer per órás pályasebességet;
- kiépült a felsővezetékrendszer 55,6 kilométer hosszú
- megvalósult 35 kilométernyi vasúti pálya al- és felépítményi átépítése;
- Báránd, Sáp, Berettyóújfalu, Biharkeresztes állomások részleges átépítése, hogy 225 kilonewton tengelyterhelésű szerelvények is közlekedhessenek a vonalon;
- részlegesen átépült Berettyóújfalu állomásépülete;
- Berettyóújfalun felsővezeték-karbantartótelep létesült;
- egy új villamos vontatási alállomást hoztak létre Berettyóújfalu térségében;
- a négy állomáson összesen öt akadálymentes, Sk+55-ös magasperon épült ki;
- felsővezetékienergia-távvezérlőberendezést (FET) hoztak létre;
- korszerű elektronikus biztosítóberendezés és utastájékoztató rendszer épült ki;
- továbbá utasforgalmi és biztosítóberendezési célú épületeket létesítettek vagy részlegesen átépítettek.
A Püspökladánytól Biharkeresztesig, és tovább a magyar–román országhatárig vezető pálya villamosítása fontos lépés a belföldi vasúti közlekedésben: elkészültével a nemzetközi vonatoknak nem kell majd mozdonyt cserélni Püspökladányban, ezzel időt és járművet is megspórolhat a MÁV-Start. Kíváncsian várjuk, hogy járművek terén mit ad majd ki a vasúttársaság a mostani vágányzárt megelőző hónapok során a személyvonatokon pendliző két Bz-szerelvény helyett.
A vonal romániai folytatásán is zajlik a fejlesztés, még ha nem is közvetlenül a határnál: a 300-as számú vasútvonal Kolozsvárt Nagyváraddal és a magyar határnál található Biharpüspökivel összekötő, 166 kilométer hosszú szakaszának 7,3 milliárd lej, vagyis körülbelül 470 milliárd forint értékű villamosítási és felújítási projektje jelenleg az egyik legfontosabb vasúti infrastruktúra-fejlesztési beruházás Romániában, melyről 2020 elején állapodtak meg.
A fejlesztéssel a 101-es még lényegesebbé válhat a nemzetközi közlekedésben, mivel alternatív szállítási útvonalat jelent a zsúfoltsággal küzdő, ezáltal szűk keresztmetszetet jelentő kürtösi (Curtici) határátmenettel szemben.
(Nyitóképünkön a felsővezetékről önerőből üzemelő első villanygép a 101-esen. Kép forrása: iemig.mav-trakcio.hu)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!