Az Alstomtól vesz kétszekciós Traxxokat az Ukrán Vasutak
Ötvenöt villamosmozdonyt szereznek be teherszállításra. A 2027-től érkező gépeket elsősorban az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank 300 millió eurós, valamint a Világbank 190 millió dolláros hiteleiből finanszírozzák.
Az ukrán nemzeti vasúttársaság Ukrzaliznyicjától (UZ) elmondták, mozdonyparkjuk kilencvehat százaléka elavult, a gépek átlagosan negyvenhat évesek, így az ötvenöt új tehervonati mozdonyra aláírt stratégiai megállapodás fontos lépés a flotta korszerűsítése felé, ezen felül befektetés a gazdasági biztonságba és a logisztika fenntarthatóságába is. A járműbeszerzésen felül a mozdonyvezetők és karbantartók képzését, valamint alkatrészellátást is magába foglaló, 473 millió euró (aktuális árfolyam alapján körülbelül 182 milliárd forint) értékű kontraktus fontos visszajelzés a nemzetközi partnerek (Világbank, Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank – EBRD) az ukrán vasúti ágazat jövőjébe vetett bizalmáról. A szerződés a gyártó és a vasúttársaság közötti kereskedelmi és befektetési kapcsolatok erősítését, a szaktudás megosztását, pro bono szolgáltatások nyújtását és számos üzleti kedvezmény elindítását is tartalmazza.
Az új, nagyteljesítményű Traxxokat az ország egyedi infrastrukturális igényei alapján építi meg az Alstom, franciaországi, belforti üzemében. A Rail Market arról ír, hogy a kétáramnemű (három kilovoltos egyenáram, valamint 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áram) gépek alatt négy egyenként négytengelyes forgóváz gurul majd, mindegyik tengelyt saját vontatómotor hajt. Legnagyobb névleges teljesítményük 7200–9700 kilowatt, indító nyomatékuk 800 kilonewton lesz, végsebességük 120 kilométer/óra. Karbantartási ciklusuk is jelentős fejlődést is jelent majd: a régi gépek háromnapos átnézése helyett elég lesz harminchét naponta kiállniuk a munkából. A mozdonyokba ukrán előállítású biztonsági rendszereket és rádióegységeket építenek majd be. Az ötvenöt új géppel nyolcvan régit fog tudni kiváltani az UZ.
Az intelligens és fenntartható mobilitás terén globális piacvezető Alstom magas üzemelési hatékonyságot, megbízhatóságot és energiahatékonyságot ígér a Traxxokhoz, ennek köszönhetően nehezebb szerelvényeket továbbíthatnak, mint a piacon elérhető más vontatójárművekkel. A francia gyártó nyilatkozata alapján az ukrán vasúttársasággal kötött megállapodás jelentős mérföldkő az ukrajnai vasúti közlekedés korszerűsítése iránti elkötelezettségük szempontjából, továbbá hozzájárul az ország ellenállóképességéhez és gazdasági fejlődéséhez.
Az Alstom 2012 óta van jelen északkeleti szomszédunknál. A korszerű vasúti forgalomirányítási rendszerek fejlesztésére specializálódott harkivi mérnöki központ magasan képzett ukrán mérnököket foglalkoztat. A vállalat 2018-ban nyitott irodát Kijevben a gördülőállomány-beruházások támogatása végett, beleértve a villamosmozdonyok Ukrajnába és más piacokra történő fejlesztését is. A franciák az országban végrehajtott első beruházása a 123 kilométer hosszú Beresztin (korábban Krasznohrad)–Lozova vasútvonal korszerűsítése volt. A következő években az Alstom ukrajnai csapata vasúti forgalomirányító rendszerek tervezését, legyártását, telepítését és karbantartását hajtotta végre több országban: Európában Ukrajnán felül Svédországban, Ázsiában pedig Azerbajdzsánban, Kazahsztánban, Mongóliában, Türkmenisztánban és Üzbegisztánban.
A mozdonyok tervezése és gyártása terén több mint 175 évnyi tapasztalatot összegyűjtő Alstom környezetbarát és költséghatékony Traxx-mozdonyportfóliója az iparág legszélesebb kínálatát nyújtja, világszerte jelentősen lefedve a villamos- és hibridmozdonyok piacát. A járművek a tolatómozdonyoktól a személyszállító mozdonyokig, a többcélú felhasználástól a nehéz tehervonati szolgálatig terjednek, megbirkózva a különféle éghajlati viszonyokkal, eleget téve a különböző előírásoknak és szabványoknak.
(Nyitóképünkön az Alstom Azerbajdzsánba gyártott, kétszekciós Prima T8 típusa. Kép forrása: Alstom)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!