Az április 15-ei vasúti és autóbusz menetrendváltozás után naponta összesen mintegy 410 vonat és 30 autóbusz nem közlekedik majd, a párhuzamos közlekedés megszüntetésével a buszokról utasforgalmat generálnak a vonatokra – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A közlekedést felügyelő szaktárca hangsúlyozta: az utasok számára a továbbiakban is megfelelő kínálatot biztosító vasúti és közúti szolgáltatások állnak rendelkezésre a hivatásforgalomban a munkába és iskolába járáshoz.

Az esetleges hiányosságokat az érintettek jelzései alapján a tárca kész felülvizsgálni, a szükséges és indokolt kiigazítások akár már májustól bevezethetőek lesznek – tartalmazza az NFM válasza.

A módosítások közlekedési napoktól függően eltérő számú járatot érintenek, a MÁV-Start vonatkilométerben számított teljesítménye a 2010/2011. menetrendi évhez képest 7,77 százalékkal csökken.

Az intézkedések érintik a GYSEV, a MÁV-Start, a Borsod, a Kisalföld, a Szabolcs, a Tisza, a Vasi, a Vértes Volán, Volánbusz Zrt. járatait – közölte az NFM.

A szaktárca hangsúlyozta: a közszolgáltatások folyamatos, biztonságos működtethetősége érdekében azonnali eredményt hozó lépésként megkerülhetetlen a menetrendi kínálat ésszerűsítése, összehangolása, a párhuzamosságok kiszűrése. Az intézkedések a vállalati kereteket meghaladva egységben kezelik a szolgáltatók összességét.

Főszabályként mindenképpen érvényesíteni kell a vasút előnyét ott, ahol az versenyképes szolgáltatást tud kínálni

A minőségi kötöttpályás közlekedéssel ellátott viszonylatokon a párhuzamos, jellemzően autópályás autóbuszjáratok kínálatát szűkítik a vasút versenyhelyzetének erősítése érdekében Budapest, valamint Győr, Tatabánya, Miskolc, Ózd, Szombathely, Nyíregyháza, Szeged között.

Az NFM szerint az április közepétől nem közlekedő vonatok az utasszámlálások alapján kihasználatlannak bizonyultak, a meglévő autóbuszos kínálattal helyettesíthetők. A menetrendi kínálat összehangolása során fontos szempont volt, hogy a változásokkal eszközök, járművek szabaduljanak fel, a mozdonyok, kocsik, motorvonatok átirányításával magasabb színvonalon lehet kiszolgálni a másutt fokozottabban jelentkező utazási igényeket.

A vonatközlekedés minden jelenleg működő viszonylaton fennmarad az áprilisi menetrendváltozások után is. Minden menetrendi intézkedés kedvezőbb finanszírozás fennállása esetén bármikor visszafordítható. Az intézkedésekkel 2012-ben az előzetes számítások szerint mintegy 8 milliárd forint takarítható meg a helyközi közösségi közlekedésben – közölte a szaktárca.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára korábban elmondta: a Volán-társaságok Budapestre közlekedő távolsági járatainak csökkentésével körülbelül egymilliárd forinttal növekedhet az az összeg, amelyhez a teljesítmény alapján nyújtott finanszírozással a vasút hozzájuthat, amennyiben elszállítja az utasokat. Az államtitkár szerint célszerűtlen állami támogatásból kétfajta, párhuzamos közlekedési formát fenntartani és olyan konkurenciát teremteni a vasútnak, amely elviszi az utasforgalmat.

Az április 15-e után változásokról a Jászkun Volánnál elmondták, hogy néhány új helyközi járatot indítanak, bővíti a meglévők útvonalát a vonatritkítások miatt. A változások a Karcag-Tiszafüred és a Szolnok-Jászapáti-Vámosgyörk vasúti mellékvonalakhoz kapcsolódnak.

Heves megyében a Mátra Volánnál 19 járatot érintenek a változások: három új járatot indítanak a vasúti menetrendváltozás kapcsán, egy járatot leállítanak kihasználatlanság miatt, 15 járatnál pedig menetrendi, illetve megállóhely korrekciót hajtanak végre.  A Hatvani Volán a Hatvan-Salgótarján vonalon megszűnő napi két vonatot pótolja autóbuszokkal, a zsúfoltság csökkentésére napi plusz egy járatot indítanak a fővárosba.

Az M5 autópályán a Budapest-Szeged-Hódmezővásárhely vonalon közlekedő autóbuszjáratokat csökkentik a Tisza Volán tájékoztatása szerint. Ezen a vonalon a korábbi napi közlekedés helyett jellemzően a tanév alatt a pénteki, vasárnapi, illetve hétfői napokra korlátozódnak a lehetőségek.

Zala megyében nem érinti a közúti közlekedést a menetrendváltás. Egyetlen megszüntetésre ítélt vonat esetében merült fel, hogy szükséges lehet autóbuszos pótlásra, de az utasszámlálások alapján csupán néhány ember vette igénybe azt a járatot, így nem kellett buszt odairányítani.

A Vasi Volánnál úgy számolnak, hogy a Szombathely és Budapest közötti közlekedő járatok csökkentésével az év hátralévő részében több mint napi 245 kilométert, illetve annak költségét takarítják meg.
A Vértes Volán a Kisbér-Tatabánya-Budapest vonalon szüntet meg 1-1 járatot, illetve a Tatabánya-Kecskemét közöttit állítja le kihasználatlanság miatt.

A Kapos Volán a vasúti menetrendváltozás miatt a felsőmocsoládi, mernyei, somodori munkavállalók utazásának biztosítására Ecseny-Mernye között új járatpárt állítanak forgalomba, illetve az Igal–Mernye, valamint a Mernye–Kaposvár között közlekedő járatok összekapcsolásával közvetlen utazási lehetőséget teremtenek a Kaposváron dolgozóknak.

A Borsod Volán Miskolc-Budapest vonalon közlekedő járatai megszűnnek, vagyis nem indulnak buszok a borsodi megyeszékhelyről a fővárosba, és onnan vissza az eddigi pénteki, szombati és vasárnapi napokon. Autóbusszal Miskolcról mezőkövesdi átszállással - a Tiszaújváros és a főváros közötti járattal - lehet majd Budapestre eljutni.
A Kisalföld Volán eddigi napi hét járatpárt üzemeltetett Győr és a főváros között, ezekből a hét öt napján egy marad, kivételt jelent a hét első tanítási napját megelőző napja és az utolsó tanítási napja, amikor négy pár marad üzemben.

A Nógrád Volánnál 16 járat módosul, és 16 új indul. A Vác-Balassagyarmat-Ipolytarnóc útvonalon közlekedőknél jelentős változások lesznek, a Balassagyarmat-Aszód útvonalon jellemzően a csatlakozásokat kellett összehangolni, míg Salgótarján-Hatvan viszonylatában nincs szükség menetrendi beavatkozásra. Balassagyarmat térségében 34 vasúti járat szűnik meg, a döntés ellen lakosok, diákok, vasutasok, szakszervezeti vezetők és a térség polgármesterei demonstráción tiltakoztak.

Az Alba Volánnál úgy látják, hogy a menetrend-módosítások pozitív irányba mozdítják el az egész közösségi közlekedést. A Székesfehérvár-Komárom vonal járatritkítása következtében kell menetrendet módosítani. Változás, hogy nem a székesfehérvári buszpályaudvarról, hanem a vasútállomásról indulnak majd a buszok és Komárom vasútállomásáig mennek, továbbá egy hajnali és egy késő esti járatot állítanak vissza. Ez összesen 100-110 többletkilométert jelent naponta az Alba Volánnak.

A Szabolcs Volánnál a Nyíregyháza és Budapest között közlekedő távolsági járatok száma csökken, közlekedésük az iskolai időszakára korlátozódik, csak a vasárnapi visszautazást és a hétvégi hazautazást szolgáló járatok indulnak el. A vasúti menetrend változása miatt a Nyíregyháza–Nyírbátor–Mátészalka vonalon munkanapokon négy új járatpár közlekedtetésére kapott megrendelést a Szabolcs Volán. A Mátészalka és Csenger között közlekedő autóbuszok menetrendjében azonban nem lesz változás, annak ellenére, hogy csökken a párhuzamosan közlekedő vonatok száma.

A Bács-Kiskun megyei Kunság Volán járatait nem érinti a változtatás, viszont a megye déli részén közlekedő Bács Volán 8 távolsági járata módosul, ebből 3 járatnál a lakosság kérésére a megállásokat sűrítették. Munkaszüneti napokon Békéscsaba-Szeged-Baja-Pécs között új gyorsjárat indul, a Szolnok-Kecskemét-Baja-Pécs közötti járat az eddiginél több napon közlekedik. Pécsről munkaszüneti napokon este Pécs-Mohács-Baja között új járat indul.

A Körös Volán mintegy 100 járatát érinti a menetrendek összehangolása, harmonizálja az indulási és az érkezési időpontokat, biztosítja az átszállási lehetőségeket a vasúti és a közúti személyszállító járatok között.

Nincs hatással a menetrend változása a Pannon Volán, a Hajdú Volán, illetve a Veszprém megyei Bakony Volán, illetve a Somló Volán járataira.

A MÁV-Start azt közölte a menetrendi változások kapcsán, hogy figyelemmel kísérik az utasforgalmat, és a jegyeladások, a jegyvizsgálók visszajelzése alapján alkalmazkodnak a forgalmi igényekhez.