A lengyelországi Lesznóban vasárnap kezdődött az ívelőlapos gépek számára a Vitorlázórepülő Világbajnokság.

Amint arról a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség honlapja is beszámol, 15 méteres géposztályban Gulyás György és Basa Richárd képviseli hazánkat, míg 18 méteres gépével Kapuy László repül. Sajnos Openben nem indul magyar versenyző.

A csapatkapitány pedig Gyöngyösi András, az MVSz elnöke, akitől az iho/repülés az ígéretek szerint rendszeresen kap beszámolót a magyar csapat szerepléséről és persze a VB érdekességeiről. Íme a nulladik nap összefoglalója:

Érkezés

Szombaton végre repült a csapat. Igaz, csak nemhivatalos edzésnap (unofficial training day) volt, ezért a többiek eredményét nem láthatjuk. Viszont a kedvezőtlen időjárás miatt sokan mások sem tudtak repülni eddig, ezért a griden rengeteg gép várt a felvontatásra.

A gépeket már hajnalban összerakta a csapat, és mire az eligazítás (Safety Briefinggel) megkezdődött, már készen álltak a gridre vontatásra. Az edzésnapon nem vették szigorúan a gridre állás időpontját, a felvontatás közben is húzták ki a gépeket a csapatok, ennek viszont az volt az ára, hogy a vontatógépek csak az északi oldalon szállhattak le, ezért majdnem két óra hosszáig tartott a felvontatás.

Kipakolás!

Viszont a célvonal 16 órakor bezárt. Persze ezt sem vették annyira komolyan, voltak még fél 5 után is hazaérkezések. Egyébkent nagyrészt Wilgák, Gawronok es Jak 12-esek vontatnak, összesen 18 vontatógép es 3 tartalék lesz a verseny alatt.

A szervezők – a kiváló időjárás ellenére – csak egy rövid AAT-t írtak ki, két óras időtartammal, mivel a megnyitó ünnepségre minden csapatot elvártak. Az időjárás nagyon jól alakult, bár a felhőalap nem volt magasan (1400–1700m AMSL), de abban a két-három órában, amikor repültek a versenyzők, felhőutak jöttek létre, es három-négy csavarással végig lehetett száguldani a távot, 120 kilométer/óra feletti átlagsebességekkel.

Zlinek a háttérben

A megnyitót este 6 órakor a városka főterén tartották, mazsorettekkel, tűzoltózenekarral, a főtéren felállított színpadon felkonferálták a csapatokat, röviden bemutatva mindenkit, majd bemutatták a résztvevő díszvendégeket is: a város es a tartomány polgármesterét, a városi tanács elnökét, a repulőiskola vezetőjét, a lengyel repulőszövetség főtitkárát (aki egyben a szervező bizottság tagja is). A mazsorettek táncát követően beszédet mondott a város és a tartomány vezetője, majd Peter Ryder, az FAI nemzetközi zsűri elnöke, aki megnyitotta a rendezvényt.

A beszédekből kiderült, Leszno nagyon büszke arra, hogy a városban meghatározó szerepet tölt be a vitorlázórepülés. Példaértekű lehet minden polgármester számára az a hozzáállás, amit Leszno tanúsít a légisportok iránt.

Gyülekezés a megnyitóra: erre a délutánra a vitorlázórepülőké volt Leszno óvárosa

Csak ebben az évben 5 (!) világbajnokságnak ad helyet Lengyelország: műrepülés, modellezés, rally repülés, női hőlégballonozás, de, mint azt a polgármester is elmondta, a legfontosabb rendezvény mind közül a vitorlazórepülő VB, ami nem csoda, Lesznóban minden a vitorlázórepülésről szól: a város címerében is van vitorlázó gép, minden bevezető út mellett látni stilizált repülőt (madarat?), és az utcasarkon egy magas oszlop tetején is egy Jantar Standarddel is találkozhat a járókelő.

A beszédek után a versenyzők képviseletében Sebastian Kawa és Dankowski, a lengyel csapatkapitány, átadták a díjakat a versenyigazgatónak és a város polgármesterének, hogy azokat a verseny végén a győztesnek adják oda.

A színpadon Kawa (középen), és a díjak

A megnyitót 7 órakor egy jazz-rock zenekar koncertje zárta, a csapatok szétszéledtek vacsorázni, a buszok 8 es 9 óra között indultak vissza a repülőtérre.

Első versenynap!

Vasárnap eléggé szűk volt az ablak az időjárásban, ezért a szervezők mindhárom kategóriát átfedésben lévő útvonalakra küldték keleti irányban. A felvontatás kicsit több mint egy órán át tartott a 16 vontatógéppel. A GE első sorból, a V8 es RI a kategória utolsó sorából szálltak fel. Az időjárás hirtelen robbant, a repülőtértől nyugatra kialakult instabilitási vonalban záporok alakultak ki, és a repülőteret is gyorsan elérte egy enyhe záporeső.

Az első sor vár a felvontatásra

A pilótáink 100-as körön, messze keletre, stabil, jól repülhető időjárásban repültek, 2 méteres emelésekről számoltak. A GE 13:44-kor, a V8 es a RI 13:52-kor indultak el a két és fél órás AAT-re.

A nap végén eléggé nagy átlagsebességek jöttek ki mindenkinek. A legjobban Ricsi szerepelt, aki 123-as átlaggal a 12. helyet szerezte meg, Gyuri 122 km/h-val 17. lett, de mind a ketten száz pont környékén vannak csak az elsőtől, és nagyon hosszú még a verseny. Laci végül 112-es átlagot ment, és a 42. helyet szerezte meg a napi értékelésben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!