Még a hidak is tele voltak nézőkkel... (A szerző fotói)

Ismét eltelt egy év, és újra repülőverseny volt Budapesten, ezalkalommal is légibemutatóval fűszerezve. A 2003-ban létrehozott Red Bull Air Race Világbajnokságnak több mint 80 futamát tartották eddig a világ minden táján. A verseny alapja egyszerű, az azonos motorral és légcsavarral felszerelt, külön erre a versenyre épített sportrepülőkben ülő pilóták 25 méter magas légi kapukból kialakított versenypályán navigálnak, akár 370 kilométeres óránkénti sebességgel és időnként 10 G-s terhelés mellett.

Vannak víz és szárazföld felett tartott futamok, ebből Budapest az előbbi, hiszen a versenypálya a Dunára telepített pilonokra van installálva, és a folyó kért partja ideális a nézők számára. A futam két kategóriában zajlik. Az utánpótlás az úgynevezett Challanger, az „ász”-ok a „Master” kategóriában állnak/repülnek a rajthoz. Az utánpótlás Extra 330LX repülőgépeken repült az elmúlt négy évadban, 2018-tól azonban az Edge 540 V2-re álltak át.

Motorsímogatás a tököli hangárban

Hogy mi a különbség az Extra és az Edge gépek között? Az Extra 330LX egy kétüléses gép, míg a Zivko Aeronautics Edge 540-ese együléses. Gyorsabb az emelkedése, agilisabb, és nagyobb a végsebessége, eléri a 405km/órát. A RedBull Air Race első éveiben még az Extra 300-asokon is repültek, sőt Besenyei Péter is azon aratta legnagyobb sikereit.

Az idő azonban múlik, és a technika is fejlődik, így az Extra kikopott a sorozatból és a Zivko által gyártott Edge 540 ma a koronázatlan királya a sorozatnak, mindössze egyetlen MXS-R műrepülő van már csak a versenyeken, pedig a típust annak idején éppen „Edge Killer” néven emlegették, de végül nem sikerült megszorítani az amerikai gyártót.

Nagy gázzal a parlament előtt

A régiek nagyon közül többen visszavonultak, mit a mi Péterünk vagy Paul Bonhomme, és vannak akik (nem az Air Race-en történt) repülőbaleset után már az égi versenypályákon repülnek, mint Hannes Arch vagy Mike Mangold. Most a új hullám aratott, bár a nagy öreg, az amerikai Kirby Chambliss még versenyez.

A fiatalabb, harapósabb generáció részese a cseh Martin Sonka vagy Pter Kopfstein, az égi szamuráj Josihide Muroja, az ausztrál Matt Hall, a juharleveles Pete McLeod. Repülnek franciák mindig elegánsan, mint a veterán Nicolas Ivanoff, vagy a fiatalabb Mika Brageot, és mindig van brit, most éppen Ben Murphy.

Sonka láthatóan szereti a budapesti futamokat

A pénteki szabadedzés még esős, erősen felhős időben zajlott, de szombatra kiderült az ég, napos, felhős, és a versenyzőknek külön gondot okozva szeles időben zajlottak az időmérők.

Több mint 45 ezer szurkoló látogatott ki szombaton a Duna-partra, hogy megnézhesse, amint a világ legjobb pilótái elszáguldanak a Lánchíd alatt és a Parlament előtt. Az időmérő edzésen a cseh Martin Šonka bizonyult a leggyorsabbnak, aki 57,600 másodperces idejével megdöntötte a pályacsúcsot is. Martin Šonkától minimálisan maradt le a japán Josihide Muroja, aki 57,632 másodperccel végzett, míg a cseh Petr Kopfstein lett a harmadik 57,872 másodperccel. A német Matthias Dolderer egészségügyi okok miatt nem tudott részt venni az időmérőn, így a versenyen sem állt rajthoz.

Hidak, hegyek, kapuk, köztük egy cikázó gép

Budapest a 2018-as világbajnokság negyedik állomása, egyben a szezon felezőpontja, amelyre Šonka és csapata hengercserével készült. Az időmérő edzés eredménye határozza meg, hogy ki-kivel csap össze az egyenes kieséses versenyben: a leggyorsabb a leglassabb pilótával, és így tovább. Martin Šonka azonban az első párharcból előnyerőként máris továbbjutott (csak a legjobb nyolc között száll be a küzdelembe), mivel a német Dolderer nem tudott repülni az időmérő edzésen, így nem áll rajthoz a vasárnapi versenyen sem.

A Challenger Class kategóriában a címvédő német Florian Bergér 1:03.392 perccel végzett az első helyen, akit a lengyel Luke Czepiela (1:03.754) és a magyar színekben versenyző Daniel Genevey (1:04.204) követ: megint van magyar versenyzőnk, és megint dobogós, még ha még nem is a legjobbak osztályában.

A bemutató képei: a Red Bull négyes köteléke

Genevey Dániel kereskedelmi pilóta, gépészmérnök és tagja a magyar műrepülő csapatnak. Guadeloupe-ben nőtt fel, de később Franciaországba költözött, ahol lediplomázott mérnökként, majd az Egyesült Államokban, ai Virginia Tech Egyetemen tanult. Pilótaengedélyt szerzett és csatlakozott az Air France-hoz, ahol kereskedelmi pilótaként, elsőtisztként repült. Jelenleg Magyarországon él. Szeptemberben indul a Műrepülő Európa-bajnokságon is Csehországban, új, magyar fejlesztésű, Jakabházán készült Genpro gépével, amelynek megszületéséről elsőként portálunk számolhatott be.

Vasárnap több mint százezer néző várta a versenyzőket. Rengeteg cseh zászlós szurkoló biztatta Martin Sonkát, aki biztosan jutott be a legjobb négy közé. A legjobb 14 között kiesett a címvédő japán Muroja Josihide, miután túllépte a maximális G-erőt.

Rakétaember a folyó fölött

A negyeddöntős párharcokból a cseh versenyzőn kívül a francia Mika Brageot, az ausztrál Matt Hall és az amerikai Michael Goulian jutott el a négyes döntőig. Az amerikai sokat hibázott, egy kaput telibe is trafált, így nem volt esélye a dobogóra, ezzel együtt idén már negyedszerre sikerült bejutnia a legjobb négy közé.

Az utolsónak futó Matt Hall nem akart kockáztatni, így ezúttal csak harmadik lett, de így is kétpontos előnyre tett szert összetettben Micheal Gouliannel szemben. Az ausztrál korábban kétszer volt második összetettben, idén egyértelműen a végső sikert tűzte ki célként maga elé. Az első „master”-szezonos francia Brageot először repülhetett a legjobb négy között, rögtön a második helyen zárt, ráadásul MXS-R repülőgéppel.

Gripen-kötelék Kecskemétről...

Martin Sonka 57,302 másodperces pályacsúccsal lett első, második, Mika Braegot 57,849 másodperccel, a harmadik Matt Hal ideje 58,163 volt. Sonka harmadszor nyert Budapesten. A vb-pontverseny állása: 1. Matt Hall 45 pont, 2. Michael Goulian 43, 3. Martin Sonka 34, 4. Mika Brageot 27 pont.

A versenyen kívül is nívós légibemutatók voltak a Duna felett. A Vörös Bikák T-28 Trojan, B-25 Mitchell, Alpha Jet kötelék és egyéni repülésén kívül Besenyei Péter mindkét nap tartott légibemutatót, akárcsak a Flying Bulls négygépes köteléke. Az energia italosok egy Jetman névre keresztelt figurája hátra szerelt hajtóművel repülte körbe több alkalommal a Margit híd – Lánchíd Duna-szakaszt.

...C-17-es Pápáról

A Magyar Honvédség rövid, de komoly bemutatót tartott vasárnap Először a kecskeméti JAS-39 Gripen géppár dübörgött át a Duna-szakasz felett, majd a szolnokiak következtek egy Mi-17 helikopterrel és két Zlin 242 iskola repülőgéppel. Utánuk először mutatkozott be Teve szállító-repülő század A-319 csapatszállító repülőgépe, majd a HAW (vagyis a nehéz szállítórepülő ezred) magyar felségjelű C-17A „Bigmac” hadászati szállítórepülőgépe zárta a sort.

Összességében, bár az ellenzéki pártok komolyan támadják a budapesti és országos szerveket a RedBull részére átadott területek ára és útlezárások miatt, de ha belegondolunk, hogy a lezárások duna-parti részén túl a többi a nyári építkezések miatt van.

Először láthatta a nagyközönség is a katonák A319-esét

150-200 ezer néző tekintette meg a futamokat a helyszínen, 95 százalékuk ingyen. A repülőverseny rengeteg nézőt vonzott külföldről is, a budapesti vendéglátók sokat kaszálhattak valamint a szállodák is tele voltak. A verseny közvetítését sok millióan láthatták világszerte, és valljuk be, hogy ez sokat javít Magyarország és hazánk vendégszeretetének megítélésében külföldön. Ezért remélem, hogy még évekig láthatjuk a sokat szidott, kritizált, de mindig rengeteg nézőt vonzó repülőverseny-sorozatot Magyarországon.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!