A többször született Szili

Szever Dániel   ·   2013.07.12. 14:00
9274_masolata

Több megközelítésből is sajnálatos eset történt 1999. június 29-én. A 621-es számú vonatot továbbító V43 1246 pályaszámú mozdony Császárszállás és Újfehértó és között birkákat szállító kamionnal ütközött össze, a baleset közben ki is siklott. Mozdonyvezetőjét a tűzoltók csak több mint egy órás munkával tudták kiszabadítani a roncsok közül, de a kórházban életét veszette. Baleseti vizsgálatok során megállapították, hogy a mozdony fékezés nélkül, 115 kilométer per órás sebességgel rohant bele a birkákat szállító olasz kamionba, amin százhúsz állat el is pusztult.

Ebben az időszakban még javában élt a beosztott mozdonyos rendszer. Ilyen gép volt a szolnoki állományba tartozó 1246-os is, amely a fűtőház jelképének számított. A  különösen karbantartott és megbecsült mozdony külsején több honállására utaló – Szolnok – felirat is díszelgett. Érdekesség, hogy az egy évvel korábban, Zebegényben történt utoléréses balesetben elhunyt mozdonyvezető temetésére ez a gép vitte gyászoló kollégáinak különvonatát a mezőtúri temetésre.

Néhány hónapos szolnoki tárolás után egy összesen három V43-asból álló gépmenet végén távozott az Északi-Járműjavítóba, de a felújítása sajnos nem történt meg. Egy vezérlőkocsis futópróba során kigyulladt a V43 1266-os, ami szintén az Északiba került fel. Mivel helyreállítani csak az egyiküket lehetett, az utóbbi mellett döntöttek, teljes járműjavítói felújítással. Gépterébe sok berendezést a balesetes mozdonyból mentettek át, és a pályaszáma is megváltozott: V43 1246-ként sikeresen futópróbázott 2001 novemberének elején.

Keleti pályaudvaron a Transbalkán nemzetközi gyorsvonattal várja indulását, 2003 októberében<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)</br>

Akkoriban még fénykorukat élték a V43-asokból átminősített fűtőgépek, ennek köszönhető, hogy az eredeti 1246-os is elkerülte a lángvágót. A szétroncsolódott vezetőfülke lebontása után az Északiban fűtőgéppé (VF-1266) alakították át, majd 2003. június 25-én a V46 042-es Szolnokra vonatta. A hasonló sorsú Szilik között nem csak az egy vezetőfülke miatt egyedi, mert máig nincs arra  példa, hogy egy fűtőgép külsejét járműjavítóban hozták volna rendbe. Ennek ellenére talán ezt használták a legkevesebbet. Szolnokon sokáig állt a Magasfogadón, jelenleg pedig a nyíregyházi fűtőház leghátsóbb vágányainak egyikén várja jobb sorsát.

A különleges kinézetű fűtőgép

Már egy hét sem volt hátra a császárszállási baleset tízedik évfordulójáig, az – átszámozott – V43 1246-ost ismét baleset érte: hat nappal korábban a 45231 számú tehervonat továbbítása közben, Ináncs közelében traktor pótkocsijával ütközött. Az eset szerencsésebb kimenetelű, mert személyi sérülés nem történt, de a mozdony ismét jelentősen megrongálódott. Helyreállítását a balesetes mozdonyok rendbehozatalában jeleskedő, dombóvári fűtőházban végezték. Sajnos onnan nem hazai pályákra tért vissza 2011-ben, mert az előző év februárjától a nyíregyházi telephely V43-as állagát erősíti. Eme lépéssel az utolsó hagyományos Szili is elkerült Szolnokról.

Ináncsi balesete után a szolnoki fűtőháznál

Sajnos ekkor már jó ideje megszűnt Szolnokon a beosztott mozdonyos rendszer, az érintett gépek ezért az IC-fordából is eltűntek. Így az ináncsi baleset idején már az 1246-os is az ingavonati iparban forgott, bár a külseje még utalt a dicső múltjára. Megjegyzendő viszont, hogy az említett IC fordából szinte már minden ezres gép kihullott, de az 1246-os és az 1253-as az utolsó pillanatokig benne maradt. Első lépésként csak a hagyományos Szilik estek ki ebből a munkakörből, ennek a kettőnek személyzete ugyan már csak rövid időre, de állandó mozdonyra került: az 1246-os személyzete a 2007 őszén 2144-esre, az 1253-asé pedig a 2160-asra ült át, amit csapatának köszönhetően – korábban több mozdonyuk tetejét is megjárt – kürtjének hangja alapján máig is bárhol meg lehet ismerni.

Kapcsolódó hírek