Három év, négyszáz repült óra kellett az EASA eljáráshoz (fotók: Pipistrel)

A szlovéniai kisgépgyártó a repülésnek ebben a fontos új szférájában először akkor kapott világhírnevet, amikor – minderről portálunk is hírt adott – 2011-ben, két kétüléses vitorlázógép, akkumulátorok, egy motor és egy légcsavar összeházasításával, megszületett a földkerekség első négyüléses elektromos repülőgépe. Majd teljesítménye, sebessége és hatótávolsága révén a konstrukció fölényesen megnyerte az elektromos légijárművek NASA-versenyét.

Majd következett egy furcsa közjáték 2015-ben: a Pipistrel elektromos repülőgépével eredetileg július 7-ére tervezte a maga Csatorna-repülését, amelynek az előkészítése már több mint fél éve zajlott. Amikor azonban a hatóságok Franciaországban és Angliában is megadták az engedélyt az Alpha Electro Csatorna-repülésére, az Airbus váratlanul bejelentette az általa készített E-Fan átkelését. Még váratlanabbul, két nappal a Pipistrel-gép tervezett repülése előtt, a géphez (és az Airbus gépéhez is) elektromos motort szállító Siemens letiltotta, hogy a géppel, „hatósági engedély nélkül és a motor gyártójával kötött megállapodás megsértésével” vízfölötti repülést hajtsanak végre.

A gyártás előkészítése már korábban beindult (fotó: AvWeb)

A mostani nagy esemény azonban épp az akkor hiányzó európai hatósági bizonyítvány kiadása: még májusban nyerte el a típusalkalmassági bizonyítványt a gépbe épített, most már saját konstrukciójú elektromotor, majd most az ezzel meghajtott gép is, a Velis Electro. A kétüléses, 10,7 méteres fesztávolságú gép alapkoncepciója az egyszerű üzemeltetés teljes biztonság mellett. A mozgó alkatrészek számának csökkentése a motor élettartamát és megbízhatóságát növeli. Más típusokkal ellentétben vízhűtés óvja a motort és az akkumulátorokat is a felmelegedéstől, rövidebb töltési idővel és nagyobb hatásfokkal, a gyártó szerint nincs esélye a rettegett hőelfutásnak.

Alacsony üzemköltség károsanyag-kibocsátás nélkül: tudjuk, hogy az áram előállításának lehetnek szennyező melléktermékei, de maga a gép valóban „nagyon zöld”, és nagyon csendes. A pilóta dolgát digitális pilótafülke segíti, az üzembe helyezéshez négy kapcsoló kell, majd ha minden paraméter rendben, már következhet is a gurulás, felszállás.

Áttekinthető műszerfal, egyszerű kezelés

A hatósági eljárás több mint négyszáz óra repülést és kevesebb, mint három évet igényelt, és az EASA képviselője szerint az európai hatóság is sokat profitált belőle, kellenek a tapasztalatok a további elektromos típusokkal várható eljárásokhoz.

A gép gyártásának elkészítése már régóta zajlik, az egyik jeles amerikai kisgépes portál szerint a Pipstrel havi négy-hat példányt adhat át a megrendelőknek, már idén az elsőket. A cég egyik vezetője az egyébként Goriziában, a szlovén–olasz határ közelében, de már olasz oldalon kialakított összeszerelő üzemben úgy nyilatkozott, hogy a vásárlók egy része repülőiskolát üzemeltet, és vannak „Elon Musk” típusú, környezetvédelemnek elkötelezett vevők is. Még idén hét országba harmincegy gépet terveznek leszállítani, vagyis a szlovénoknak nincs gondjuk a piaccal, például sok gép kerül már 2020-ban svájci kiképző központokba.

Egy perc repülőidő egy percnyi töltést igényel

A Velis Electro háromágú fix kompozit légcsavart kapott, a motor teljesítménye 57,6 kilowatt, két akkumulátor párhuzamosan kötve gondoskodik az áramról, az egyik az orr-részben, a másik a fülke mögött. Ha az egyik meghibásodik, automatikusan lekapcsolódik a rendszerről, a másik révén a gép továbbra is képes repülni sőt, emelkedni is. A hűtőrendszerben két kis elektromos pumpa mozgatja a szokásos folyadékot. Az üres súly akkumulátorokkal együtt 428, a maximális felszálló 600 kilogramm, az utazósebesség 90 csomó, a terhelhetőség +4g és -2 g, feltöltött akkumulátorokkal a gép ötven percet repülhet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!