Az első változás már az év elején bekövetkezett: február 1-jétől az 1-100 kilométer távolságra szóló egy útra szóló menetjegy esetén az érvénytartam egy napra csökkent, ugyanezen távolságra menettérti jegyet nem adhatnak ki a pénztárak. Március 1-jétől vezették be az eltérő helyjegyárat a vásárlás napjától függően: a jegykiadás napján, valamint csúcsidőben (pénteken 12.00-24.00 és vasárnap 12.00-24.00 között) drágább az intercitykre kötelezően váltandó helyjegy. Április 5-étől az esztergomi vasútvonal felújítása alatt közlekedő vonatpótló autóbuszokra is vasúti menetjegyet adnak ki, május 15-étől bevezették az önálló gyorsvonati pótjegyet, valamint a gyorsvonati pótjegyet is tartalmazó 1. és 2. osztályú menetjegyeket is vehetünk a pénztárakban vagy az automatáknál. Később a nyár folyamán vezették be a gyorsvonati felárbérletet és kedvezményes felárbérletet.

Látható, hogy a tarifaváltozástól a különleges időszakos jegykiadási lehetőségeken keresztül a vonatpótló autóbuszos közlekedés támogatásáig a legváltozatosabb munkáik akadtak. Mivel ezek a változások egyaránt érintik a pénztárban és jegykiadó automatákkal végrehajtott belföldi menetjegykiadást, a helyjegykiadást és a telefonos előrendelést is, ezért a Data-Press munkájára szükség volt valamennyi alkalommal.

Első generációs jegykiadó automata a Data-Press Kft. műhelyében<br>(fotók: Kemsei Zoltán)

A munka minden esetben az igények egyeztetésével kezdődik, amelynek során a Data-Press szakértői és programozói megbeszélik a megvalósítandó változásokat, elkészítik a specifikációt. A fejlesztők elkészítik az új programverziót, amely először belső teszten esik át. Ennek során a cég szakértői végigpróbálják nemcsak az új illetve megváltozott funkciókat, hanem azokat is, amelyek specifikáció szerint nem változnak, azaz a működést teljes körűen vizsgálják a jegyszerkesztéstől az értékesítési adatok gyűjtéséig és a statisztikáig. Ezután következhet az átvételi teszt, amit a MÁV-Start szakértői végeznek. A teszt végére születik egy jegyzőkönyv, amelyben a programban esetleg felfedezett hibák javítását kérik, illetőleg a programverziót telepítésre javasolják. Ezt döntéshozó vezető is ellenjegyzi, engedélyezendő a telepítést.

Az új szoftvert először budapesti pályaudvarokra illetve a kisebb állomásokra teszik ki, majd legalább egy hibamentesen végigdolgozott és lezárt műszakot követően országos szinten is terítik. A telepítés a háttérben zajlik, a gépen közben zavartalan a munkavégzés, a változások a műszakzárást illetve a gép újraindítását követően lépnek életbe. Új verzió kibocsátásakor minden kezelőnek első műszaknyitáskor tájékoztató szöveg jelenik meg, ami tartalmában azonos a változásról kiadott rendelkezéssel. A programváltozások időnként járulékos munkát is igényelnek, ilyen például a jegykiadó automatákon a nyomógombok változtatása, új állomáslista feltüntetése az előlapon a nyomógombos (nem érintőképernyős) automatákon.

Itt a vasúti pénztárak jegykiadóinak összes típusát lehet tesztelni

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!