Vasárnapra virradó éjjel ismeretlenek szokatlan módját választották az autólopásnak Osnabrückben. Az autószállító szerelvényről próbáltak meg két Audit eltulajdonítani. A kísérletnél sokkal tovább nem jutottak.

Járókelők vették észre, hogy az Osnabrück-lüstringeni teherpályaudvar vágányain festői összevisszaságban két felsőkategóriás autó pihen. Nyilvánvalóan hozták összefüggésbe a meglepő látványt az ott álló autószállító szerelvénnyel. Ralf Löning, az illetékes nyomozóhatóság szóvivője szerint a tolvajok elég amatőrök voltak: nem számoltak a fizika törvényszerűségeivel.

Szokatlan járművek a vágányokon (képek forrása: Bundespolizei)

Szakmai pályafutása során ilyen esettel még nem találkozott. Fordult már elő olyan, hogy a vonaton szállított autók fedélzeti elektronikai rendszerét eltulajdonították szállítás közben, de hogy egy vonaton szállított komplett autóra kapjanak a tolvajok étvágyat, mindenképpen új fejlemény. Áthidalhatatlan nehézségekkel áll szemben, aki a tolvajlásnak ezt a módját választja, és ezt a tettesek is megtapasztalhatták.

A tehervagonon álló autók közül ötöt próbáltak meg a tolvajok rámpa nélkül a vágányokra varázsolni, ebből kettőnél sikerült a kísérlet, azonban a vonaton maradó három is erősen megsérült. Hiába, rámpa nélkül nehezen megy az ilyesmi, azután ott van még a vasúti pályatest, a felmeredő, minden járdaszegély-magasságot meghaladó, nedves, csúszós sínszálakkal, amelyeket ráadásul nem derékszögben kell keresztezni, hanem hegyesszögben kell közülük kivezényelni a lopott járműveket, ráadásul feltűnés nélkül. Aki esett már el villamossínen kerékpárral, átérezheti a tettesek nyomorát.

A tettesek a vágányokon nem jutottak messzire az autókkal

Az autók a kocsivégen szabályosan lezuhantak, hűtőjük összetört, de ennek ellenére sikerült velük a tetthelytől valamelyest eltávolodni, mielőtt a tankban lévő, minimális mennyiségű üzemanyag elfogyott. Itt a tettesek feladták a kísérletezést, a sérült autókat sorsukra hagyták. A rendőrség a nyomokat biztosította, a nyomozást nagy erőkkel kezdte meg vasárnap, ennek ellenére a mai napig a nyomozás eredménytelen.

Az esetben érintett autószállító teherkocsi Laaeks-sorozatú. Az 1986-óta gyártott kocsinak két rakodófelülete van, 9–14 középkategóriás személygépkocsi szállítására alkalmas. A kocsikat speciálisan a nemzetközi teherforgalomra fejlesztették ki, egész Európában bevethetők, 120-as sebességre alkalmasak, tehát a Budapest–Belgrád pálya végsebessége e kocsiknál nem használható ki. Ami az eset szempontjából érdekes: az alsó rakodófelület eléréséhez sk+120-as magasságú rámpa szükségeltetik, ennyit zuhantak tehát rámpa nélkül az autók, egyáltalán nem autóbarát fogadófelületre. Az is látható, hogy az autóiparral kapcsolatos biztonsági elvárásoknak a vagongyártók már igyekeznek elébe menni, és különösen a kelet-európai szállítások nagy része már zárható teherkocsikon bonyolódik: Kecskeméten mi is megfigyelhetjük a Mercedes-gyárból kigördülő Hccrrss-sorozatú kocsikból álló szerelvényeket, amelyek a CarRailLogistics GmbH tulajdonában állnak.

Laaeks-kocsi jellegrajza (forrás: Deutsche Bahn)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!