„Földre szállt élmény” – hirdeti a tábla a bejáratnál. Most ugyanis a földszint teljes biztonságában bárki kipróbálhatja, hogy milyen érzés egy 800 kilométer/órás sebességgel száguldó Boeing 737-es gépet irányítani. A pilótafülke kialakítása, berendezései 1:1 arányban megfelelnek egy igazi pilótafülke adottságainak. A műszerek és a kezelőszervek funkcionálása is valósághű. Egy eredeti pilótafülkéhez hasonlóan, a műszerfalon a repülési, navigációs és rendszer adatok az EFIS-en jelennek meg. Továbbá a hagyományos műszerek is megtalálhatók.

A szimuláció képi megjelenítéséről – a vetített kép helyett – három 150 cm átmérőjű képernyő gondoskodik. A fülkébe épített hangfalakon keresztül a sugárhajtómű, a robotpilóta, a futómű kiengedés és a különböző figyelmeztető berendezések hangjelzései is hallhatóak. Gyakorlatilag bárhová elrepülhetünk, hiszen az FSX rendszere a világ összes repülőterét tartalmazza, látványos és részletes kidolgozásban. A rendszer az adott hely aktuális időjárási adatait is letölti, megfelelő beállítás esetén a berendezés ezeket automatikusan szimulálja is.

A Boeing 737-es szimulátort nem mozgatják hidraulikus karok, benne ülve mégis úgy tűnik, mintha bedőlnénk a fordulóban<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: a szerző)

„Úgy gondolom, hogy a repülés nem csak a szakmában érintetteket érdekelheti. Egy kicsit mindenkit vonz a repülőgépek világa, ezért gondoltam arra, hogy ezt az élményt mindenkivel meg kell osztani. Sokan még nem repültek, nem voltak repülőgépen, sőt még reptéren sem. Nekik külön élmény az üzlethelységből kialakított váróterem is, mellyel igyekeztünk egy kisebb polgári repülőtér hangulatát megidézni. Manapság a pilótafülkébe sem nagyon engednek bepillantást az utasoknak, hiszen azok a biztonsági szabályok miatt be vannak zárva. A szimulátorban lehetőség nyílik belekóstolni mindezen élménybe. Az érdeklődők helyet foglalhatnak a kapitány ülésében és repülhetnek is, természetesen szakmai segítséggel” – mondta el az iho.hu-nak Tagai Péter, a Szimulátor Központ vezetője.

„Nem csak laikusok jönnek, hanem például Malév pilóták is, akiknek az elmúlt időszakban sajnos nem adódott lehetőségük repülni. Itt tudnak gyakorolni, tesztrepüléseket végezni. Be lehet táplálni különböző hibákat és veszélyhelyzeteket is a repülés során, így ezek megoldását is elvégezhetik” – tette hozzá Tagai Péter.

A képre kattintva galéria nyílik

A szimulátort természetesen kipróbáltuk, egy fél órás repülést hajtottunk végre Budapest felett. Miután elvégeztük a felszállás előtt végrehajtandó teendőket, kiengedtük a parkolóféket. A piros lámpa kihúnyt, jelezve, hogy kioldott a fék. A fékszárnyakat öt fokra állítjuk, majd gázt adtunk és a „repülőgép” nekilendült a Liszt Ferenc Repülőtér 2-es kifutójának. A hajtóművek süvítő hangja és a vizuális látvány rögtön becsapja az emberi agyat. Pillanatok alatt elfeledjük, hogy valójában egy fülkében ülünk mozdulatlanul. Időközben elhagyjuk az elhatározási sebességet, a robot bemondja az aktuális sebességet, majd pár másodperc múlva magunkhoz húzzuk a kormányszarvat és elemelkedünk a földtől.

A látvány önmagáért beszél, ám nincs sok idő nézelődni, mivel a magasságot és az előre betáplált irányt folyamatosan tartani kell. A gép pillanatok alatt eléri a 3000 láb magasságot. Ahogy a valóságban, úgy itt is hallhatóak a robot utasításai: „don't sink” és „pull up”.

Tiszteletkört teszünk a Duna mentén, elrepülve a Gellért-hegy és a Parlament felett. A pilótafülke kezelőszervei valóban a valósághűen üzemelnek és teljesítik az utasításokat.

„Hat éves kortól már ajánljuk kipróbálni, hiszen már a gyerekek is el tudják vezetni, természetesen segítséggel” – meséli repülés közben Tagai Péter. – „Eddig szinte mindenki egy élménnyel gazdagodva szállt ki a kormányszarv mögül.”

Bal forduló a Duna felett

Elhaladva a Duna hídjai felett ismét a repülőtér irányába fordítjuk a 737-est. A leszállásnál igyekszünk eltalálni a megfelelő irányt és siklópályát az ILS segítségével. Szerencsére Tagai Péter végzi a landolási teendők oroszlánrészét. Valljuk be: egy PC-s repülőgépszimulátoron nevelkedett rajongó számára a hatalmas élmény mellett legalább akkora kihívás egy pilótafülkében helytállni.

A leszállást végül sikeresen végrehajtjuk, a gép földet ér, a pedálokkal a pálya közepén tartjuk, míg le nem fékez.

Megtudtuk: Budapesten is lehetőség nyílik kipróbálni a 737-es szimulátort. A tulajdonos hozzátette: Győrben eddig nagy volt rá az érdeklődés. Részletes információkat a szimulátor honlapján találnak az érdeklődők.

Az iho.hu természetesen felkereste a szimulátort elkészítő céget, a Skybotechnik-et is. Megtudtuk: a berendezés tervezői egy következő pilótafülke építésébe is belefogtak. A technikai részletekről és az összeszerelésről, illetve interjúval a készítőkkel hamarosan egy újabb cikkben jelentkezünk.