Ötven csomó sebesség esetén egy hagyományos egy vagy többtestű hajón az egy utasra vetített üzemanyag-fogyasztás közvetlenül összefügg a hajó méreteivel. Mivel minél nagyobb a hajó, annál kisebb az utasonkénti üzemanyag-fogyasztás teljes terhelés esetén, így csak azokon a járatokon alkalmaznak nagy sebességet, amelyeken elegendő utas közlekedik nagy hajók megtöltéséhez.

Az A2V francia hajógyártó által kidolgozott technológiájával ötven csomó sebességnél az üzemanyag-fogyasztás (12 és 30 méter között a hajó méretétől függetlenül) 9 liter/100 kilométer egy utasra vetítve; az utaskapacitás pedig 10 és 100 fő között lehet.

Hogy összehasonlítsuk: a legjobb személyhajók jellemzően több mint 30 litert fogyasztanak 100 kilométerenként egy utasra vetítve, miközben 40 csomónál kisebb sebességgel közlekednek. „Ez már közelíti a személyautóval közlekedve adódó üzemanyag-fogyasztást”mondta az A2V ügyvezető igazgatója, Lionel Huetz.

Az új aerodinamikai koncepció alkalmazását tekintve is jövőbe mutató a project, ugyanis egy jól megtervezett és kompakt repülőgép szárnyformájából indultak ki, majd ezt az elgondolást átültették egy tengerjáró hajóra.

A Clémentine formai kiképzése miatt a víz helyett a levegő viseli a hajó súlyának egy részét. az A2V hajótervezői és CFD-specialistái közel két évet töltöttek számításokkal és szimulációkkal, hogy kifejlesszék ezt a formát, amely biztonságosan helyezi át a hajó súlyát a vízről a levegőre. Először elkészült (közösségi és magánfinanszírozásból) a Lilli nevű prototípus 2015-ben. Már annak a dizájnja is egy vízen nyugvó repülőgépszárnyra emlékeztet. A prototípussal végzett tesztek sikeresek voltak.

Egy jól megtervezett és kompakt repülőgép szárnyformájából indultak ki, majd ezt az elgondolást átültették egy tengerjáró hajóra (fotó: scaia.com)

A Clémentine szemből nézete szerint az oldalról repülőgépszárnyat idéző körvonal mindkét oldalon zárt, amitől úgy néz ki, mint egy katamarán. A szerkezet alatt a levegő 40-ről 10 csomó sebességre lassul le, túlnyomást hoz létre. Míg a szerkezet feletti légáramlás nyomáscsökkentő hatást fejt ki. A jelenség a felépítményt felfelé emeli, és így jobban kiemeli a hajót a vízből. A gép ezáltal átsiklik a hullámok felett, még kis sebességnél is. „Sikerült úgy optimalizálnunk a légellenállást a hajó körül, hogy, akárcsak egy repülőgép esetében, ez nem hátráltatja, hanem megkönnyíti a haladást” – mondta Gianluca Guelfi hajótervező mérnök és az A2V partnere.

A tömegcsökkentési lehetőségeket a rendszerek áttervezésével, a berendezések integrálásával és a csövek hosszának csökkentésével érték el. Ugyanebben a szellemben választották ki a motorokat is. „A Scania motorok egyenként 300 kilogrammot takarítottak meg nekünk. Összekapcsolásuk a vízsugaras hajtóművekkel nem igényelte fordulatszám-módosító áttétel alkalmazását a motorok névleges teljesítményének köszönhetően. Ezek az erőforrások hosszú órákon át is üzemelhetnek nagy fordulatszámon” – mondta Fabio D’Angeli hajótervező mérnök.

Úgy optimalizálták a légellenállást a hajó körül, hogy az megkönnyítse a haladást (fotó: scania.com)

A gyártó közlése szerint az első ügyfelet teljes mértékben meggyőzte a hajó: a Peschaud 2016 januárjában írta alá a Clémentine megrendelését. A hajógyárból a Clémentine egyenesen a Peschaud flottájába került, amely olajfúró szigeteknek nyújt logisztikai támogatást. Az afrikai Gabonban arra használják a hajót, hogy a személyzetet elvigye Port-Gentil városából az Omboué folyón az ország belsejében 300 kilométerre található olajmezőkre.

Az AV2 a parti őrséget, a személyszállítást, a révkalauzi szolgálatokat, a part menti hajóközlekedést és a tengeri taxikat jelölte meg potenciális piacként.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!