Nyolc Mercedes-Benz Citaro G-t vásárolt a debreceni közforgalmú autóbuszközlekedést biztosító Intertanker Zrt., négy már meg is érkezett a városba, a másik négy pedig majd Húsvét után csatlakozik hozzájuk. A Mercik – a cívisbuszokhoz hasonlóan – 2009-es gyártásúak, azonban információink szerint az átlagos futásteljesítményük valamennyivel alacsonyabb azokétól, 400 ezer kilométer körül alakul.

A buszok korábban a horvátországi Fiumében (Rijekában) szolgáltak, a lízingszerződés lejárta miatt kerültek vissza a Mercedeshez. Tíz busz szabadult fel, ebből nyolcra tartott igényt az ITK, a maradék kettő máshova került.

Debrecenbe kéne menni... Akár az indulás előtti kép is lehetne, de ez még az átadáskor készült, új korukban, 2009-ben

Mint ismeretes, 2009-ben vette át az autóbuszközlekedést a Hajdú Volántól a DKV és az ITK alkotta Cívisbusz konzorcium. Az állami cég záró állománya hetvenhárom szóló, nyolcvanhat csuklós és két midibuszból állt, a Cívisbusz viszont ezek helyett száz szóló és negyven csuklós buszt hozott. A zsúfoltság enyhítésére később három Plasmát béreltek néhány évre a Jászkun Volántól, bár a komolyabb megoldást a 2-es villamosvonal átadása jelentette. Ezután ugyan tizenöt szóló Alfa Budapesten kezdett új életet, de az új villamosvonal által kiváltott 31-es és 32-es vonalakról lekerült csuklósok a város egyéb, nagy utasterhelésű viszonylatain állhattak forgalomba.

A jelenlegi flottabővítést sajnos nem a zsúfoltság enyhítése vezérelte, hanem az, hogy a tervek szerint hamarosan óriási változások történnek majd a debreceni belváros közlekedésében: a vasútállomás megújul és ide költözik a helyközi buszpályaudvar is. Ehhez kapcsolódóan a 4-es főút egy városon belüli szakaszát a föld alá viszik, illetve több utcát is egyirányúsítanak. A munkálatok a két villamosvonalat, sőt a trolivonalakat is érintik majd, így azokat részben vagy egészben pótolni kell.

A Citarók közül sokak szerint ez a faceliftes generáció a legszebb: az első túl komor volt, a legújabb pedig túl kínais. Információink szerint nem lesznek átfestve

Pár évvel ezelőtt, a 2-es vonalon építésének idején még megoldható volt, hogy a DKV a Hajdú Volántól béreljen ilyen célra csuklósokat, de a cég azóta az ÉMKK-ba olvadt, a buszok egy részét leselejtezték vagy más városba helyezték, újabbakat pedig nem tudtak venni. A vállalható bérlemények híján maradt tehát a vásárlás, és nyilván nem véletlen az sem, hogy a Mercedes mellett döntöttek, hiszen – mint arról beszámoltunk – hamarosan Mercedes alvázakra fog saját tervezésű buszokat építeni az ITK, de szándékaik között egyéb Mercedes típusok végszerelése és átépítése is szerepel. Nem árt tehát ismerkedni a német technikával.

Nem ezek lesznek egyébként az első Mercedes buszok az Intertankernél: néhány évvel ezelőtt már vettek egy Citót a szolgálati járatok ellátására, a közelmúltban pedig három Integro érkezett részben ugyanerre a feladatra, részben különjáratozni. A cég budapesti kirendeltsége pedig jelenleg huszonhárom új Conecto G-t üzemeltet a BKV-val karöltve, de további harmincegy gyártása már folyamatban van Törökországban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!