Az öt éven tartó építkezés július végi befejezése után kilencezer önkéntes és 5600 darab poggyász volt a főszereplője az új pekingi légikikötő - angol átírásban Daxing - múlt pénteki tesztjének, amely a remények szerint ezután megnyitja az utat a végleges hatósági engedély illetve a szeptember végére tervezett avatás előtt.

Az „utasok” egy része végigment a terminál biztonsági vizsgálati részlegén és túlesett a beszállás teljes folyamatán, miközben mások már a Pekingből a reptérre vezető 46 kilométeres gyorsvasút belvárosi állomásán adták fel a bőröndjeiket az ott működő pultoknál, belföldi és nemzetközi szimulált járatokra egyaránt. Tesztelték magát az automata vonatot is, amely nyolc és fél percenként indul majd hét kocsiból álló szerelvénnyel.

Hogy mennyiben volt sikeres a próbaüzem, voltak-e fennakadások, arra a hivatalos beszámoló nem tér ki részleteiben, de az izgalmas nap része volt egy szimulált hiba a biztonsági rendszerben, másfelől pedig vendéglátóhelyek is felmérhették, milyen lesz a reptéren a működésük.

(fotók: CGTN, Youtube)

Az új hatalmas légikikötő első és legfontosabb használója, a China Eastern Airlines szintén részt vett a főpróba-napon, a társaság működtette a check-in pultokat, az arcfelismerő rendszert és a VIP lounge-ot is. Más beszámolók szerint először dolgoztak a reptér „virtuális és fizikai” robotjai, amelyek  a terminál csarnokaiban nyújtanak mindenféle felvilágosítást a hozzájuk forduló utasoknak a járatokról, a reptéri kiszolgáló egységekről, vagy akár arról, hogyan lehet leggyorsabban átjutni a biztonsági vizsgálaton.

Ami az „airside” dolgait illeti, megtörténtek a rossz időjárási körülmények közötti üzemelés próbái, megközelítéseket hajtottak végre például 75 méteres vízszintes és 15 méteres függőleges látás mellett, vagyis CAT IIIA eljárásokat szimuláltak. Ennek a tesztnek a sikere garantálja, hogy a repülőtér biztonságosan üzemeltethető a legkellemetlenebb viszonyok közepette is (természetesen, ha erre alkalmas a gép és a személyzet is).

Korábban, mint beszámoltunk róla, a China Southern A380-asa is már megfordult a reptéren. A mostani próbarepüléseket a China Eastern egy A320-asával, a Capital Airlines A330-asával, a Capital és a China United B737-eseivel, illetve a Chengdu Airlines hazai gyártású ARJ21-esével hajtották végre, az utóbbi százszemélyes kéthajtóműves típus részvételét a kínai források külön kiemelték.

Az utasforgalmi rendszer illetve a forgalmi előterek próbái tovább zajlanak egészen a nyitásig. Tahszing négy működő pályával, most 79, a későbbiekben 268 állóhellyel várja az indulást, 2021-ben már 45, 2025-re pedig 72 millió utast prognosztizálva.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!