Egy évtized változásai a 29-esen

Szever Dániel   ·   2013.05.13. 18:44
CSC_1026_-_9717_-_Balatonalmadi

Az ezredfordulót követően, 2000. decemberében a Nohabokat véglegesen kivonták a menetrendszerinti forgalomból. Később az M41-es, és M62-es gépekkel továbbított vonatok száma is csökkenni kezdett.

Gyorsvonat érkezett Balatonalmádiba Budapest felől. A 255-ös néhány évvel később remotorizáción esett át, ezért jelenleg már M62 330 pályaszámon dolgozik<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)</br>

A Balaton északi partján húzódó 29-es a turisztikában is jelentős szerepet játszó vasútvonalaink egyike. Nyaranta jelentősen megnövekedő utaslétszám jellemzi, az utazási szokások változása miatt június közepétől augusztus végéig nyári menetrend lép érvénybe rajta. Ebben az időszakban jelentős változásnak számít, hogy a vonatok számának gyarapodásával a Desirók használata is meglendül. Ezeken a klimatizált szerelvényeken kerékpár, és nagyobb csomagok szállítása nehézkes, de üzemeltetésük műszakilag is mindennapos gondot okoz, még a kevésbé terhelt, téli menetrendben is.

Idén nyáron ráadásul Budapest és Tapolca között közlekedő sebesvonatként is számítanak rájuk, hiszen a Budapest-Esztergom vasútvonal felújítása teljes vágányzár keretében zajlik, ezért ez az onnan kiszorult motorvonatok a 29-es vonalon ugranak be.

Láthatunk néhány plusz gyorsvonatot is a menetrendtervezetben, ezek az említett sebesek mentesítésére szolgálnak majd. A járatok sűrűbb közlekedése egyvágányú pályán növeli a késések lehetőségét, nem is beszélve arról, hogy a pályafelújítás és részben kétvágányúsítás alatt álló 30a vonal egyébként is számos okot ad menetrendi eltérésekre. Pedig az északi part vasúti pályája jó állapotúnak számít, még a villamosított, déli partéhoz képest is.

A 29-esen évszaktól függetlenül ütemesen közlekednek a szerelvények, de nagyon kevés az átszállás nélküli, közvetlen összeköttetés. Ez a nyári menetrend bevezetésével pozitív irányba változik, de a május 15-én életbe lépő gyorspótjegy felveti azt a kérdést, mennyire lesznek népszerűek a modern gyorsvonatok az utazóközönség körében.

Nem problémamentes a közlekedés a hűvösebb évszakokban sem. A gázolajjal való spórolásra hivatkozva gyakran csak Bz továbbítja a vonatot, legfeljebb néhány mellékkocsival. Ebben az esetben zsúfolásig megtelik utasokkal a szerelvény. Ugyanez a helyzet az M41-essel húzott, jobb esetben is csak két személykocsiból kiállított szerelvényekkel.

A Székesfehérvár és Tapolca között közlekedő személyvonatokra egyesek szerint elegendő két By kocsi is. A 9722 számú vonaton készült felvétel alapján ez megcáfolható<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(fotó: Kiss Tibor Adrián)</br>

Kapcsolódó hírek