Törökország miniszterelnöke, Recep Tayyip Erdogan avatta fel az Eskişehirt Isztambullal összekötő új pályát július 25-én. Az Eskişehir és Köseköy közötti 188 kilométer hosszú új vonalszakasz, valamint az Isztambul keleti szélén található Gebzéig tartó 56 kilométeres felújított pálya átadásával teljes hosszában megvalósult az 533 kilométer hosszú Ankara–Isztambul nagysebességű vasútvonal – írja a Railway Gazette.

A körülbelül négymilliárd dollárt kóstáló fejlesztés több fázisban valósult meg: az Ankara–Polatli–Eskişehir szakaszt 2009 márciusában, a Polatli–Konya viszonylatot 2011 augusztusában adták át. Konya és Eskişehir között tavaly indulhatott meg a forgalom. A vonal építéséhez harmincegy alagutat kellett kifúrni, összesen 40,8 kilométer hosszban, a leghosszabb közülük 4145 méteres. Több tucat egyéb műtárgyat is felfűz a vonal: huszonhét viaduktot, amelyek összesen 14,55 kilométert tesznek ki, valamint ötvenkét hidat.

A török minisztelnök adta át Törökország legújabb nagysebességű vasútvonalát<br>(forrás: Railway Gazette)

A Török Vasutak (TCDD) nagysebességű szolgáltatása másnap, július 26-án indult el, irányonként hat vonattal. Kezdetben még csak Ankara és az Isztambultól huszonöt kilométerre keletre, az agglomerációban található Pendik között járnak a vonatok, amelyek út közben Eskişehirben is megállnak, sőt két-két pár Izmitet is kiszolgálja. A spanyol CAF kétszázötven kilométer per órás sebességre képes villamos motorvonatainak köszönhetően az út körülbelül három óra negyven percre csökkent a hagyományos szerelvények közel hét órás menetidejével szemben. A Siemens által jelenleg is szállított hét, háromszázas tempóra képes, nyolckocsis Velaro-motorvonat üzembe állítása, valamint az Isztambul ázsiai oldalán található Sögütlüçeşme pályaudvarig tartó felújítási munkálatokat követően az utazáshoz szükséges idő három óra körülire is redukálódhat. A történelmi metropolisz európai oldalán található Haydarpaşa pályaudvarig 2015-től jutnak majd el a vonatok, a Boszporusz alatt fekvő Marmaray-alagutat használva.

A Törökország jelenlegi és egykori fővárosai között közlekedő nagysebességű szerelvények nem kevesebb, mint négy osztállyal szolgálnak: fedélzetükön igénybe vehető a business plus, business, economy plus és economy szintű szolgáltatások. A TCDD számos kedvezményes árú jegyet tervez kibocsájtani, hogy az utasokat az új szolgáltatás kipróbálására ösztönözze.

Az Isztambul–Ankara vonalon kívül több nagysebességű pálya is épül egyszerre<br>(forrás: Wikipedia)

A nagysebességű pálya építése idején Eskişehir és Isztambul között nem közlekedtek a vonatok, így a vasúttársaságnak lényegében a nulláról kell újra építeni a viszonylat forgalmát. A TCDD azonban határozott célokat tűzött ki: évente hét és fél millió utassal számol az új vonalon, ami hetvennyolc százalékos piaci részesedést jelentene.

A TCDD jelenleg további négy nagysebességű vasútvonalat épít: Ankara és Sivas közötti 405 kilométeren, Sivas és Erzincan között 235 kilométeren, Bilecik és Bursa között 106 kilométeren, valamint Polatli és Izmir között 527 kilométer hosszban dolgoznak emberek és gépek vasúti pályák létrehozásán – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!