Elszabadult a hatalmas léghajó, le kellett ereszteni…

iho   ·   2017.11.21. 08:45
cim

Megint egy nem túl derűs fejlemény az óriás légijármű történetében: a brit Airlander a jelek szerint valamiért elszabadult, és annak érdekében, hogy a sodródás közben ne ütközzön neki semminek, ne történjen még nagyobb baj, a biztonsági rendszer aktiválásával még a reptér felett felnyílt a burkolat, és a jármű kiengedte a felhajtóerő egy részét biztosító héliumot magából, így összeroskadva a földre került.

A szerkezet az eredeti amerikai fejlesztési programot követően Cardingtonban, a brit léghajózás hagyományos bázisán készült és tavaly augusztusban itt volt az első sikeres repülése is. A konstrukció 91 méter hosszú, 34 méter széles és 26 méter magas, a hibrid jelleg azt jelenti, hogy a benne lévő, levegőnél könnyebb gázok mellett maga a gondosan kialakított hajótest termeli az aerodinamikai felhajtóerőt, tíz tonna hasznos teherrel, illetve negyvennyolc utassal 140 kilométeres óránkénti utazósebességet tud tartani. Négy méretes hajtóműve és légcsavarja segíti a kormányzását, további biztonsági faktor a háromrétegű erős Vectran burkolat.

Az Airlander az első sikeres repülése közben

Az első sikeres repülése többszöri halasztás után történt, stabilnak és jól vezethetőnek bizonyult a tervezői és pilótái szerint, sőt, a gépet építő és berepülő cég, a Hybrid Air Vehicles vezetői akkor azt állították, hogy nyolcvan csomós szélben is biztonságosan mozog. A második, balul sikerült próbarepülés során a hatalmas repülő test tehetetlensége okozott bajt, az amúgy sikeres százperces repülés végeztével a repülőtérre visszatérve a gép orra nyomott pozícióban ütközött a földnek, és a hasa alatt lévő gondola sérült meg, de szerencsére senkinek nem esett baja.

A mostani incidensről egyelőre nagyon kevés az információ. A léghajó túl volt a hatodik repülésén, és a cég szerint a tesztprogramnak már a második szakaszába lépett, amelynek során már 7000 láb magasságot és 50 csomós sebességet akartak elérni vele, miközben 75 mérföldnyire távolodnának el Cardingtontól. Az is valószínű, hogy a gépet ismét repülésre akarták előkészíteni, amikor elszabadult. A kikötőárbóc körül dolgozó személyzet két tagja könnyebben meg is sérült.

A mostani incidens után: működött a biztonsági rendszer (fotó: Air Cargo World)

A cég annyit mondott, hogy a léghajó most biztonságban van a repülőtéren, és a rövid, részletekkel nem szolgáló közlemény hangsúlyozza, hogy az ilyen nagyon új repülőgépek berepülésekor természetesek az ilyenfajta incidensek. A HAV, amelynek egyik pártolója a rocksztár-pilóta Bruce Dickinson, a következő hetekben méri fel a léghajóban esett kárt és az incidens okát, vagyis hogy miért szabadult el a szerkezet a kikötőárbóctól. A történtek idején egyébként a környéken 11 csomós volt a szél.

A Flightglobal arra emlékeztetett, hogy az automata leeresztő rendszer nélkül az irányítatlan repülés valóban rosszabbul végződhetett volna: 2015-ben az amerikai hadsereg egy kísérleti kötött ballonja Maryland államban elszabadult, és mivel nem volt ilyen biztonsági rendszere, három órán keresztül sodródott, különféle földi tárgyakban, például elektromos vezetékekben mintegy 300 ezer dollárnyi kárt okozva. Azt a programot ezután leállították, a Hybrid Air Vehicles viszont azt jelzi, hogy a történtek tisztázása és a szerkezet kijavítása után folytatják a fejlesztést.

A tavalyi baleset: hatalmas test, hatalmas tehetetlenség

Az eset ismét jelzi magának a levegőnél könnyebb repülési ágnak a nehézségeit. Kétségtelen, hogy  az Airlander nagyon hasznos szállítóeszköznek ígérkezik, két héten keresztül lesz képes egyfolytában a levegőben maradni, megfelelő körülmények között akár helikopter módjára, függőlegesen emelhet komoly terheket a levegőbe és szállíthat távoli, kiépített repülőtér nélküli célpontokra, ahol szintén plusz terület igénye nélkül, függőlegesen szállhatna le és tehetné földre a rakományát. Vagy akár különleges turistahajóként nyújthat felejthetetlen élményeket ráérő utasainak.

Ugyanakkor a léghajózás mindig is súlyosan kiszolgáltatottja volt az időjárásnak, elég, ha csak a korai Zeppelinek, az angol és amerikai léghajók baleseteire gondolunk, akár az Italia lezuhanására a sarkvidéken, vagy a Hindenburg balesetére a viharos időben Lakehurst repülőterén. Az Airlander fejlesztői erősen reménykedtek abban, hogy a gép katonai szállító potenciálja majd elhozza a kormányzati támogatást is, a mostani eset után persze ez is kérdéses.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.