A Román Vasúttársaság (CFR) most készíti elő a dokumentációt a Romániát átszelő emelt sebességű vasút előzetes megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséről szóló pályázathoz – jelentette be csütörtökön Jean Nicolaos, a CFR stratégiai és nemzetközi kapcsolatok osztályának vezetője.

Mint kifejtette, a pályáztatást megelőzően nyilvános vitát kezdeményeznek az emelt sebességű vasút megvalósításának várható hatásairól, az egyeztetéseken megfogalmazott következtetéseket pedig beemelik az előzetes megvalósíthatósági tanulmányba. „Ez ügyben már magyarországi és osztrák partnereinkkel is tárgyaltunk, hogy a Bécs–Budapest útvonalat folytassuk Bukarest felé” – ecsetelte Nicolaos. Mint kifejtette, a legfőbb probléma az, merre vezessen a gyorsvasút útvonala – írja a Krónika.ro.

„A vonalnak valahol a magyar határnál kell kezdődnie, és Konstancánál kell véget érnie. Az egyértelmű, hogy az egyik szakasz Bukarest és Konstanca között fut majd, arról ugyanakkor még tárgyalnunk kell, hogy Bukarestig hol jut el: a Déli-Kárpátokon keresztül vagy valahol délen, Craiova környékén. Ezt még meglátjuk” – mondta a vasúttársaság illetékese. Nicolaos hozzátette, a projekt kompatibilis az Európai Bizottság által kidolgozott Közlekedési fehér könyvben lefektetett célokkal. A dokumentum szerint 2050-ig meg kell épülnie egy európai gyorsvasútnak.

Ennek értelmében 2030-ig az európai gyorsvasúthálózatnak el kell érnie a jelenlegi hossz háromszorosát. Romániát még 2008-ban bízták meg a gyorsvasút tervének koordinálásával. A román és a magyar közlekedési minisztérium képviselői a 2007. novemberi nagyszebeni közös kormányülés keretében írták alá a megállapodást a nagy sebességű, az európai vasúti közlekedési hálózathoz kapcsolódó vasútvonal jövőbeni megvalósításáról a Budapest–Bukarest–Konstanca vonalon. Bukarestben már korábban is megfogalmazták: ez a terv jól illeszkedik azoknak az európai projekteknek a sorába, amelyek szerint Strasbourg és Budapest között jönne létre ilyen vasútvonal.

Az említett vasút Frankfurton keresztül, München és Bécs érintésével érhet majd a magyar fővárosba. A négy évvel ezelőtti becslések szerint a Budapest–Konstanca szakasz mintegy 800 kilométer hosszú lenne, és 220–250 kilométeres óránkénti sebességgel száguldhatnának rajta a szerelvények. A román szakasz megépítésének költségei elérhetik a nyolcmilliárd eurót, a változó domborzati viszonyok ugyanis jelentősen megdrágítják az építést.

Egy korábbi becslés szerint a nagy sebességű vasút számára építendő vonal egy kilométeres sík területen kétmillió euróba kerül, hegyvidéken az összeg a 40 milliót eurót is elérheti, ha pedig alagutakat is fúrni kell, a költségek ennél is magasabbak lehetnek. A finanszírozást uniós forrásokból szeretnék biztosítani, de az illetékesek nem zárták ki, hogy a projekt egyes szakaszait az állam és a n B. L.