Hol vannak a MiG-29-esek? És milyen állapotban?

Kelecsényi István   ·   2016.07.03. 08:45
cim

A szerző fotói 2011-ben készültek a Haditechnika Archív számára

Mai napig mendemondák keringenek arról, hogy a Magyar Légierő leselejtezett, szebben fogalmazva hadrendből kivont MiG-29-esei közül többet már eladtak. Voltak hírek, hogy Izraelbe kerültek, sőt használják őket, más híradások magyar fegyvervállalkozásokról tudósítottak, arról, hogy a kivont Mi-24D/W, vagy a Mi-8-as helikopterek példájának megfelelően a gépek sárkánya megvan, de a repülőgépekből kiszerelték a műszereket és jó pénzért eladták afrikai országoknak, illetve vissza Oroszországba a gyártónak.

Utóbbiból annyi igaz, hogy közbeszerzési eljárásokkal és egyéb technikákkal többször próbálták eladni a repülőgépeket, és voltak is érdeklődő országok, amelyek megvásárolták volna a Nagyvasak egy részét. Az üzlet nem végül nem jött létre, ráadásul orosz jóváhagyás nélkül nem lehet harmadik félnek eladni a repülőgépeket.

A levegő–levegő rakétafegyverzet már a kivonást követően rövid idő múlva visszakerült Oroszországba, és információk szerint a tartalékhajtóműveket is eladták a pótalkatrészek egy részével együtt.

A MiG-29-esek azonban megvannak.

A Google Maps-on láthatjuk, hogy tizenkilenc repülőgép Kecskeméten a „kék ég hangár” alatt van tárolva, ezek a repülőgépek valószínűleg soha nem fognak repülni, hiszen, még a fülkék sincsenek letakarva, puhafalú gumi üzemanyagtartályaikban nincsen üzemanyag, rég porózussá és ezzel használhatatlanná váltak.

Öt repülőgép fedett tárolóhelyen, hangárban van, ezek közül egy bemutató célokra áll, a négy repülőképes pedig valószínűleg töltött üzemanyagtartályokkal van letárolva. Hajtóművezésükre azonban a honvédség nem szán pénzt, az RD-33-asok jellegzetes hangját csak a legutóbb tankolásra leszállt bolgár Fulcrumoktól lehetett hallani.

Egyetlen repülőgépet, a NATO-festésű 18-ast tárolják Szolnokon, és remények szerint külső karbantartás és újrafestés után a Reptárban kiállítják.

A maradék három repülőgép közül kettő teljesen megsemmisült. A 17-es oldalszámú 1998. július 23-án zuhant le, Rácz Zsolt alezredes hősi repülőhalált halt. Szabó Zoltán „Topi” a 02-es vadászváltozatból katapultált 2005. május 11-én, a repülőgép a függőleges vezérsíkok kivételével szinte teljesen porrá lett.

A 15-ös oldalszámú vadászunkból Peszeki Zoltán őrnagy (azóta alezredes, nyugállományú) katapultált 2008. április 17-én, egy sikertelen átstartolás után. A repülőgép átszáguldott a bázis kerítésén és a 44-es főúton, majd összetört. A használható alkatrészeket, gépágyút lőszert stb. kiszerelték, a sárkányt, a sérült hajtóművekkel együtt egy magyar vállalkozó vette meg.

A MiG-29-esek még leállításuk idején is a nemzeti vagyon jelentős részét képezték, azóta a talán viszonylag kis költséggel még repülőképessé tehető gépek kivételével, a Kecskeméti Jurassic Park, büszkeségre nem méltó látványosságát jelentik, amelyet a bázis kerítésén túlról is meg lehet tekinteni, az új 445-ös útról.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

MentésMentésMentésMentés

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.