Lehetett ezt tudni, persze, csak senki nem mert szólni. Ha esetleg meg mégis valaki bátor volt, az minimum felséget sértett. Hallottak egyébként ilyenről mostanában? Nem baj, ha nem.

Azt is lehetett tudni, hogy a pesszimistának számító napi 2560 főt a megnyitó napján kívül soha nem produkálja majd a vonal. Így is lett, és ezt muszájból most be kellett vallani. A belátás még hátravan, de hogy az előbbire visszaugorjunk, Jávor Benedek európai parlamenti képviselő Facebook-oldalára kirakta a Vál-völgyi Kisvasút szeptemberi és októberi utasforgalmi számait. És mellé megjegyezte:

„Októberben hat olyan nap is volt, amikor a 800 millió forintból (benne 600 millió forint uniós támogatásból) épült felcsúti kisvasútnak konkrétan egyetlen utasa sem volt. Ez derül ki a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól kikért szeptemberi és októberi utasszám adatokból. A napi utasszámok egyébként jellemzően 15 fő körül alakulnak, a vonatonkénti átlag nem éri el a 8 főt. Egy kisbusz megoldotta volna, századannyiból.”

Egy hónap alatt nem jött össze tehát a napi pesszimista utasszám, „focista nyelvre fordítva”, szeptemberben és októberben egyaránt közel kétharmad Pancho-háznyi szurkoló utazott a vonalon – a felcsúti stadionba 3500 szurkoló fér be.

(forrás: Jávor Benedek Facebook-oldala)

Ebből világosan látszik, Orbán Viktor kisvasútja nem több egyszerű kirándulóvonatnál, kirándulóvonalnál. Annak megérte megcsinálni, persze, hiszen az alcsúti arborétum például gyönyörű, ugyanakkor „kérdés”, hogy ár/teljesítmény arány szempontjából megérte-e a beruházás. Ismert 800 millióból épült meg, ebből 600 millió volt az EU-támogatás, 200 milliót pedig mi adtunk hozzá. Hasonló nagyságrend volt a nagybörzsönyi összekötés, az országban egyedülállóan kanyargós és meredek pálya megépítéséhez, az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az Ipoly Erdő Zrt. a saját forrásaival egészített ki. Itt hét kilométernyi hegymenetet kellett kiépíteni, Felcsútnál kevesebb mint hat kilométernyi „sík” vonalat – talán nem merészség kijelenteni, sehol nincs a vonalon akkora emelkedő, mint a Börzsönyben.

(fotó: Vörös Attila)

Lett tehát egy hétvégi élményvonatunk, amely egyébként november óta így is viselkedik. A honlapon ugyanis ez olvasható a nyitóképernyőn:

„2016. november 2. és 2017. április 30. között a Vál-völgyi Kisvasút csak hétvégén közlekedik, 10:00-tól 16:00-ig.

Az első indulási időpont Felcsút Vasútállomásról 10:00, az utolsó indulás pedig a Puskás Akadémiáról 15:35, amely már csak a Felcsút Vasútállomásig közlekedik.

2016. december 24. és 2017. január 2. között a vonatok nem közlekednek!”

Vajon az Éljen május elseje! után is marad majd a hétvégi, illetve más kisvasutakra jellemző „hagyományos” üzem, azaz, ha szezon van, akkor több, nagyobb vonat jár, egyébként meg nem közlekednek a szerelvények? Ez volna az üdvös. És akkor egy szavunk se lenne, a hatalmas támogatást se „piszkálná” senki. Hiszen annyi minden „hasznos” dologra adtunk ki már pénzt. Ez is egy ilyen lenne. Csak helyén kellene kezelni. Ez lesz a nehéz, nem nekünk, utasoknak...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!