Tavaly járta körbe az internetes fórumokat egy érdekes lakáshirdetés, ahol a leírás szerint a házba egy régi busz van beépítve. További konkrétum híján azonban hamar el is felejtődött a dolog. Eközben a hirdetési oldalon talált rá a házra a mostani tulaja, aki idén januárban megvásárolta az ingatlant. Mivel a házat le szerette volna bontani, ezért keresésbe fogott, hogy kinek tudná felajánlani a roncsot. Így találta meg többek közt a szerkesztőségünket és a Vekét is, mi pedig készségesen közvetítettünk, így sikerült összehozni a tulajt a BKV-val. A múlt héten meg is történt a busz kiszabadítása.

Kívülről senki nem mondta volna meg, hogy a ház egy Tr5-öst rejt<br/>A képre kattinva galéria nyílik!

A házba beépített buszt 1948-ban gyártották, 1949 januárjában állt forgalomba GF-442-es rendszámmal. A Fürst (kelenföldi) garázsba került, ahol jó pár vonalon megfordult, 1957-ben például az 1-esen, 1958-ban pedig a 7-es viszonylaton közlekedett. A Tr5-ös típus kifuttatására a Mező garázst jelölték ki, így a 60-as évek elejétől fokozatosan átkerültek a kocsik ide.

A homlokfal egy részlete<br/>(fotó: Papp János)

Az időközben GA 02-71-re átrendszámozott kocsi utolsó időszakában a 6-os viszonylaton közlekedett, ez alapján akár biztosra is vehetnénk, hogy végnapjait ő is a Mező garázs kötelékében töltötte, de mivel a járatot több garázs adta, így elképzelhető, hogy az 1960 szeptemberében történt selejtezéséig maradt kelenföldi. A többi társával ellentétben ezt a példányt nem használták fel az Ikarus 60-asok csuklósításához, így került Verőce környékére. Mivel a házba nem fért volna be a kocsi, ezért annak idején az orrából levágtak egy kicsit.

Az egész busz bakokon állt, így az alváz is tudott szellőzni<br/>(fotó: Papp János)

A lelet különlegességét – a proto-GVM-hez hasonlóan – az adja, hogy eddig minden forrás úgy tudta, hogy nem maradt fent példány a típusból. Mindössze az M5-ös változatból maradt meg egy kocsi, de azt a BKV 2006-ban szétvágatta. Pedig most milyen jól jönne donornak a felújításhoz, a most megtalált kocsi ugyanis elég hiányos: a teljes orr-rész, az első szélvédő, az ajtók, futóművek és a hajtás is hiányzik. A váz viszont teljesen jó állapotban maradt fent, szinte teljesen rozsdamentes, erre a járműre tényleg igaz az elcsépelt „garázsban tartott” kitétel. A váz bakokon állt, így alulról teljesen át tudott szellőzni, ott sem tudta kikezdeni a rozsda.

Kezdődik a bontás<br/>(fotó: Papp János)

Információnk szerint mellső futóművet már sikerült szerezni a buszhoz, az eredeti Láng-motort viszont lehetetlen lenne pótolni, helyette Csepel motort kap, ami szintén autentikus, hiszen a vége felé volt olyan kocsi, amelyben már ez a motor muzsikált. A tervek szerint a roncs felújítása a fővárosi buszközlekedés 100 éves évfordulójára, jövőre fog elkészülni.

Ötven év után újra szabadon, Ikarus 405-ös futóműveken<br/>(fotó: Papp János)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!