Közel húszévnyi távollét után visszatért a szegedi trolitelepre a T6-281 pályaszámú trolibusz, amelynek a megtalálásáról annak idején mi is beszámoltunk. A járművet hosszas egyeztetések után a Közlekedési Emléktár Alapítvány vásárolta meg, a részetekbe Bóka Krisztián, az alapítvány kurátora avatott be minket:

Ganz a gazban<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(fotók: Simenszky Dávid)

„Maga a jármű igazán kalandos történetet mondhat magáénak. Mivel bemutatókocsinak készült, megfordult Weimarban, Szófiában és Plovdivban is. Hazaérkezése után 1982-ben került Szegedre, ahol később állományba vették, és egészen 1990-ig közlekedett, amikor egy villámcsapásnak köszönhetően megsemmisült az elektronikája. Egyedi elektromos rendszere miatt nem tudták megjavítani, így a telepen félreállították. Végül 1996 márciusában selejtezték. Ahogy az a villamosok.hu honlapon is szerepel, mindenki azt hitte, hogy szétbontották, egészen addig, míg teljesen véletlenül egy trolibuszbarát le nem fotózta.

Szerencsére mikor közzétette a képeket, helyszínt nem írt melléjük, mi pedig, felismerve a „lelet” jelentőségét, azonnal felvettük vele a kapcsolatot, és megkértük, hogy a trolibusz helyét a későbbiekben se hozza nyílvánosságra. Így sikerült megóvni a járművet az ereklyegyűjtőktől addig, amíg a megszerzésére irányuló tárgyalások eredményre vezetnek. Ezután pedig már csak a szállítást kellett megoldani, amit nehezített, hogy a trolibusz lelőhelyétől kilométeres távolságban húzódott a legközelebbi aszfaltozott út. Az SZKT és a Tisza Volán közreműködésével végül ez az akadály is elhárult, így 2014. május 23-án elszállították az SZKT trolibusztelephelyére.

A kiszabadítás első lépései

A trolibusz felújításánál – hasonlóan a 656-os FVV villamoshoz – a cél egy teljes mértékben korhű, autentikus nosztalgiajármű megalkotása lesz. Ez magában foglalja a csak a prototípusra jellemző önjáró képesség és örvényáramú fék visszaépítését is. Azt, hogy ez műszakilag mennyire lehetséges, jelenleg próbáljuk felmérni. Természetesen előfordulhat, hogy lesznek részletek, amelyek a trolibusz egyedisége miatt nem rekonstruálhatók. Ebben az esetben a széria GVM-trolik szolgálhatnak mintául, de arra mindenképpen ügyelni szeretnénk, hogy ha szükségessé is válik ilyen változtatás, az csak rejtve, a jármű megjelenését ne befolyásolva történjen.

Mivel alapítványunk elsősorban dél-alföldi, ezen belül is szegedi kötődésű, ezért ez a trolibusz, amellett, hogy az ős-GVM-ről van szó, számunkra elsősorban T6-281, így nem a gyári állapotára, hanem az utolsó forgalmi állapotára lesz felújítva, korhű SZKV-s matricázással és minden akkoriban jellemző aprósággal. Szerencsére ebben a munkában partner az SZKT is, jelenleg azzal, hogy helyet biztosítanak a trolinak, később pedig nagy szükségünk lesz a semmivel sem pótolható szakértelmükre, azoknak a tapasztalt szerelőknek, járművezetőknek a tudására, emlékeire, akik még dolgoztak ezzel a kocsival.

Bőven lesz vele munka

Alapítványunk fő célja járművek, közlekedéstörténeti emlékek megőrzése, felújítása és bemutatása a járműveket szeretők és a nosztalgiázók számára. Ehhez a munkához elengedhetetlen az önkéntesek, támogatók részvétele, legyen szó akár a járműveken végzett kisebb-nagyobb munkákról, akár anyagi, vagy bármilyen egyéb segítségről. Aki bármilyen módon támogatni szeretné ennek a különleges trolibusznak a megújulását, keresse fel az alapítvány honlapját, ahol az alapítvány tevékenységéről is részletes információk találhatók.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!