Kontakt! - de még szárazon

iho/repülés   ·   2012.05.11. 08:00
cim

Két ígéretes új típus találkozása: az EADS katonai gépei szerepelnek a gyári fotón, a maguk funkcióit gyakorolva, de még nem teljes realitással.

Elől a már rendszeresítés alatt álló A330 MRTT, vagyis Multi Role Tanker Transport: többfeladatú légutántöltő és szállítógép. Mögötte az üzemanyagfelvételhez szükséges pozícióban az európai gyártó légcsavaros-gázturbinás szállítógépe, az A400M „Grizzly”, amelynek most zajlanak a tesztrepülései. Ezek egyikeként történt meg a tankolási gyakorlat, de egyelőre  csak az összekapcsolódásig jutottak el a gépek, üzemanyagot még nem töltöttek át egyikből a másikba.

A közismert szélestörzsű utasszállítóból kialakított szállító és utántöltő gép ugyan elbukta a legnagyobb üzletet, az amerikai légierő tanker-tenderét, de már zajlanak a szoktatórepülések és a rendszerbeállításhoz szükséges más folyamatok a brit királyi légierőnél, ahol a típust Voyager néven állítják szolgálatba.

A középső, úgynevezett FRU, Fuselage Refuelling Unit, vagyis a törzs hátsó részén elhelyezett utántöltő egység mellett a szárnyak alattti gondolákon keresztül is képes üzemanyagot átadni, ugyancsak fontos sajátossága a gépnek az átpumpálható kerozinmennyiség mellett is kihasználható nagyméretű rakodótér.

Az üzemanyag áttöltése nélkül létesített kontaktus-gyakorlat legfőbb célja, hogy kiderüljön, mennyire stabil a páros a meglehetősen kényes manőver közben. A Voyager a lehető legegyenletesebben kell, hogy repüljön, az A400-as pedig a másik, ugyancsak testes gép által keltett légörvények közepette is meg kell, hogy tartsa tökéletes stabilitását. Az EADS beszámolója szerint a formáció mindkét gépe jól vizsgázott a mintegy 30 próbakontakt folyamán.

Kapcsolódó hírek