Magyarország, Lengyelország, Szlovákia és a Cseh Köztársaság közös légvédelmi rendszer felállítását tervezi, ebben állapodtak meg a visegrádi országok hadügyminiszterei – adják hírül prágai források.

A szlovák védelmi miniszter a V4-es tárcavezetők tanácskozása után a szlovákiai Félben elmondta: a tervről júniusban tartanak további egyeztetéseket, Martin Glváč ugyanakkor jelezte, a megvalósításhoz harmonizálni kell mind a vonatkozó jogrendszert, mind a technológiákat, és a légibázisokat is fejleszteni kell. Cseh kollégája pedig döntő jelentőségűnek nevezte a tervezett megállapodást.

A magyar tárcavezető, Hende Csaba nyilatkozatában illetve a HM összefoglalójában ez a mozzanat nem szerepel.

A cseh légierő Gripenje

A V4-ek katonai együttműködésének tervei nem igazán újkeletűek, de csak az elmúlt években konkretizálódtak: 2011-ben volt az a miniszteri szintű egyeztetés, amelyen egy 1500 fős közös szárazföldi alakulat felállításáról döntöttek, ennek akkori tervek szerint idénre kellett volna elérnie a hadrafoghatóságot. Sőt, akkoriban még Ukrajnával is számoltak, a kijevi tárca is képviseltette magát ezen a megbeszélésen. A mostani tanácskozáson háromezer fős harccsoportról és 2016-os bevethetőségről volt szó.

A közös légtérvédelemről szóló prágai híradások arra emlékeztetnek, hogy Szlovákia és a Cseh Köztársaság között már megszületett az erről szóló bilaterális megállapodás, amelynek bázisa a várható szlovákiai flottaváltás. A szlovák légierőnek ebben a pillanatban kevés hadra fogható harci gépe van, és igen nehézzé vált MiG-29-esei fenntartása, tekintettel arra, hogy az orosz gyártmányú gépek alkatrészellátása a mostani politikai helyzetben nem garantált.

Mint arról korábban beszámoltunk, a szlovákok a csehekhez és a magyarokhoz hasonlóan egyhajtóműves svéd Gripenek beszerzését tervezik flottájuk megújításához, az azonos típus pedig nagyban megkönnyítené a cseh, a szlovák és a magyar légierő együttműködését. A lengyelek a maguk már részben modernizált MiG-29-esei mellett amerikai F-16-osokkal fejlesztették fel harcigép-flottáját.

Magyar Griffek a betonon

Egy az iho/repülés által is közölt februári interjúban a cseh védelmi minisztérium korábbi beszerzési főnöke, aki a Gripen-ügyletet is bonyolította, épp a cseh–szlovák együttműködés fényében tartotta jó elgondolásnak a szlovákok részéről a Gripenek bérlését. Az akkori tervekben és információkban a típust ugyancsak üzemeltető Magyarország még nem szerepelt. Akkor is jeleztük, hogy korábban is voltak tervek közös eszközhasználatra a visegrádi országok hálózatában, ezek a Mi-24-es harci helikopterek lettek volna, de a 2004-ben erre született megállapodás végül is nem valósult meg.

Háttérmagyarázat: mit is jelent az együttműködés és mik az akadályai?

Az iho.hu által megkérdezett szakértő korábbi cikkünk kommentárjában elmondta: az egyszázados közép-európai légierők huzamosabb ideig békeidős légirendészeti feladatra, valamint korlátozott harci tevékenységre képesek csak koalíciós légierő kötelekében, de egy háromszázados vegyes nemzetközi Gripen ezred (magyar–cseh–szlovák) képes lenne a közös légtér védelmén túl ilyen tevékenységet is egy-egy századdal huzamosabb ideig ellátni.

A mostani hírt kommentálva szakértőnk megjegyezte: az egységes légvédelem azt is jelentheti, hogy akárcsak a holland-belga-német együttműködés keretében, nem külön-külön nemzeti parancsokságokon keresztül zajlik a NATINADS (a NATO egyesített légvédelmi parancsnoksága) által meghatározott feladatok végrehajtása, hanem több ország légterét időkénti váltásban egy-egy nemzetközi parancsközpont irányítja.

Szlovákia is JAS-39-esekre váltaná a MiG-jeit

Megint más dolog, tette hozzá, hogy az egységes típussal repülő légierők a karbantartási, költségeiket, erőforrásaikat tudják racionalizálni. Tehát lehet közös alkatrészraktár, ellátóbázis, javítóbázis, közös kiképzés, gyakorlatok, egymás gépeinek kiszolgálása. A beszerzési költségeket is lehet így csökkenteni.

Persze most minden államnak külön lízingszerződése van, ami kevés mozgásteret ad. Probléma, hogy még a Gripenek sem egyformák. Mi JAS-39EBSHU C/D gépeket, a csehek sima C/D-t használnak. Az övékét most fogják átépíteni (lehet, hogy már folyik is), megkapják a Link16 kommunikációs rendszert, a légi-földi csapásmérő képességet, az angolszáz mértékrendszert stb. A szlovákok 6-8 gépet kapnak de hogy milyet, azt nem tudni, csak annyit, hogy C/D változatot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!