Habár a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) még szeptember 28-án írt ki közbeszerzést „Zalaszentiván–Nagykanizsa (17-es számú) vasútvonal szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás projekt megvalósíthatósági tanulmányának, engedélyezési, kiviteli terveinek és kiviteli tenderdokumentáció műszaki köteteinek összeállítása” címmel, november 24-én mégis visszaléptek a vasúti tranzit árufuvarozás számára számottevő potenciállal bíró vonalszakasz korszerűsítése elől. A NIF közleménye szerint a projekt a 1846/2017. (XI.14.) Kormányhatározat értelmében kikerült az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) éves fejlesztési keretéből (1247/2016 Kormányhatározat). A korszerűsítés lemondása mögött valószínűleg az állhat, hogy az elmúlt évek során a kivitelezési költségek drasztikusan megemelkedtek az építőiparban, ezért több projektnél meg kellett emelni a támogatási keretösszeget, így a kisebb gazdasági, társadalmi vagy politikai haszonnal bíró beruházások közül néhányról le kellett mondani. A beruházás így gyakorlatilag lekerült a napirendről, és legkorábban a következő, 2020 utáni, már jóval kisebb mértékű támogatásokat tartogató Európai Uniós pénzügyi ciklusban térhetnek vissza rá. Vagyis leghamarabb négy év múlva, 2021-ben lehet elindítani újra a projektet.

Vonatkereszt Zalaszentmihály-Pacsán még 2013-ban. Még évekig maradnak a dízelgépek és a dízelmotorkocsik a 17-es vonal alszó szakaszán (fotó: Jermann Kálmán)

A közel százkét kilométer hosszú 17-es számú vasútvonal észak-déli irányban vezet Szombathelytől Zalaszentivánon át Nagykanizsáig. A pálya maximum nyolcvan és száz kilométer per órás tempóval használható, adott szakasztól függően. A vonal felső, Szombathely–Zalaszentiván részét 2011. október 1. óta a GYSEV üzemelteti, 2011. december 11-től pedig a szolgáltató is a negyvenkilenc kilométeres szakaszon. A vonalszakaszt 2016 decemberére korszerűsítette a zöld–sárga vasúttársaság, amely során megvalósult a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékes üzem, ennek köszönhetően pedig már korszerű, alacsonypadlós villamos motorvonatokat is igénybe vehetnek az utasok. A Zalaszentivántól szinte vonalzószerűen déli irányba haladó alsó részen a MÁV-Start az érdekelt. A visszafújt projekt által ezt a bő ötven kilométeres dízeles szigetüzemet lehetett volna felszámolni, erre azonban minden bizonnyal még éveket kell majd várni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!