Magyar metrók Londonnak

iho   ·   2016.07.09. 08:45
00kicsi

Szép lassan el is felejtettük, hogy a győri Magyar Waggon és Gépgyár 1906-ban komoly brit megrendelést is teljesített. A történet még 1900-ban kezdődött, a párizsi világkiállításon a győriek több személy- és teherkocsit bemutattak. A londoni Great Northern, Piccadilly and Brompton Railway (ma a londoni metró Piccadilly vonala) itt kötött szerződést a gyártóval összesen harminc motor- és hatvanhat pótkocsi, továbbá forgóvázak gyártására. A motorkocsikban negyvenkét, a pótkocsikban ötvennégy, nádfonatos ülőhelyen lehetett utazni. Az amerikai jellegű, nyitott peronos, oldalajtó nélküli motorkocsikban két, 177 kilowattos British Thompson-Houston villanymotor dolgozott.

Az 1906-os beszerzés egyik motorkocsija gyári... (a képek forrása: wikipedia)

A győrieken kívül a vonalon közlekedő, hasonló tervek alapján készült, mindösszesen hetvenkét motor- és száznegyvenhat pótkocsi legyártásában a francia Les Ateliers de Construction du Nord de la France (LACN), az American Car and Foundry és a brit Brush Electrical Engineering Co Ltd., továbbá a  Metropolitan Carriage and Wagon Co is kivette a részét. 1920-ban húsz francia gyártású motorkocsit zárt peronosra, elektropneumatikus ajtóműködésűre építettek át. A járművek 1953-ig közlekedtek, egyetlen kocsit őriztek meg a sorozatból a London Transport Museum actoni kocsiszínjében.

...és üzemelés közbeni felvételen

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek