A korszerűsítésre elsősorban a leendő BMW autógyár tehervonati kiszolgálása miatt kerülhet sor. A kormány tavaly év végén hozott határozatot a 108-as vonal részleges fejlesztéséről.

A napokban megjelent tenderkiírás szerint az első ütem során a vonal Debrecen állomástól Macs állomással bezárólag vezető, 19+00 és 164+00 szelvények közötti szakasza épülhet át, a nyílt vonalakon nyolcvan és száz kilométer per órás, az állomási megkerülő vágányokon pedig negyven kilométer per órás sebességűre. A pálya hézagnélküli vágánnyal, 54/60 kilogramm per folyóméter rendszerű sínekkel, előfeszített vasbeton aljakkal épülne ki, összesen 31,4 kilométer hosszban Az engedélyezett legnagyobb tengelyterhelés egységesen 225 kilonewton.

A korszerűsítés során a meglévő nyomvonal körülbelül 11,6 kilométeren újulna meg, 3,6 kilométeres szakaszon pedig nyomvonalkorrekciót hajtanának végre. Debrecen és Tócóvölgy állomások között kiépülne a második vágány is. Macs és Tócóvölgy állomásokon központi állítású, biztosítóberendezésbe kötött, váltófűtéssel ellátott kitérőket építenének be. Az állomásokon és a létesülő megállóhelyeken kiépítenék vagy átalakítanák a térvilágítást.

A BMW gyár építését előkészítő tehervonatok a macsi megálló- és rakodóhelyet használták és használják (fotó: Vörös Attila)

Debrecenben átalakítanák a jelenlegi biztosítóberendezést. A vonalszakaszon új állomási és vonali biztosítóberendezéseket, új kábelalépítményt és kábelhálózatot, integrált vasúti távközlő rendszert, valamint központi forgalomirányító rendszert (Köfi) alakítanának ki, továbbá Macs Ipari Park állomáson központi forgalomirányítási központot létesítenének. Kiépülne zajvédő fal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda, valamint burkolt vágányok és rakterületek a csatlakozó útszakaszokkal.

Debrecen állomáson átalakítanák az üzemi épületet, Tócóvölgy állomáson a jelenlegi felvételi épületet, Macs Ipari Park állomáson új üzemi épületet építenének, Macs állomáson pedig a jelenlegi felvételi épület helyén új felvételi épületet húznának fel. A megállóhelyekre esőbeállókat helyeznének el.

Debrecenben három csoport B60-XI kitérőt és két csoport B60-800 kitérő építenének be, továbbá előregyártott gumielemes közúti útátjárót és gyalogos átjárót hoznának létre.

Tócóvölgyön hat csoport új, B60-XI kitérőt, két csoport új, B54-XI kitérőt, öt csoport új, B54-XIII kitérőt és négy csoport új, B60-800 kitérőt építenének be. Ezen az állomáson is előregyártott gumielemes közúti útátjárókat, kerékpáros átjárókat és gyalogos átjárókat építenének ki.

Macs Ipari Park állomás létrehozása során két csoport új, B60-XI kitérőt, tizennégy csoport új, B54-XI kitérőt, valamint két csoport új, B54-XIII kitérőt építenének be. Az előregyártott gumielemes útátjárók innen sem maradhatnak ki, de előregyártott vasbetonelemes átjárók is épülnek.

Macs állomáson két csoport új, B60-XI kitérőt, egy csoport új, B54-XII kitérőt és egy csoport új, B54-XIII kitérőt helyeznének el. Új előregyártott gumielemes közúti útátjárók is kiépülnek.

A közbeszerzés a tócóvölgyi állomás átépítését is magába foglalja, innen a debreceni Nagyállomásig két vágány is vezetne a jelenlegi egy helyett (fotó: Károly Szabolcs)

A kitérők cseréje vagy beépítése mind a négy állomáson al-és felépítménnyel együtt valósul meg. Az összes beépített kitérőben számítógép által vezérelt villamos váltófűtést alakítanak ki. A négy állomáson átalakul a távközlő rendszer is. Megújul és kiépül összesen hét kisműtárgy, három nagyműtárgy pedig átépül. Kiépül továbbá összesen körülbelül huszonkétezer négyzetméternyi aszfaltburkolatú út, valamint ötvenegyezer négyzetméternyi beton burkolatú rakterület.

A közbeszerzés opcióként magában foglalja két vágánykilométernyi hézagnélküli vágány építését 54/60 kilogramm per folyóméter rendszerű sínnel, előfeszített vasbeton aljakkal; Macs Ipari Park állomás építése során két csoport új, B54-XI kitérő beépítését és új előregyártott gumielemes üzemi átjáró építését; harmincháromezer négyzetméter beton burkolatú rakterület létrehozását; valamint egy 19 ezer 215 négyzetméteres parkolót a konténerterminálnál.

A nyílt tenderre november 25-éig várja az ajánlatokat a kiíró NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az értékelés során a kért ár a döntő, hetven százalékban számít. A győztesnek huszonnégy hónap, vagyis két év áll rendelkezésre a beruházás megvalósításához.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!