Menetiránynak háttal, könyökbéke, rugalmas business

iho   ·   2014.05.25. 13:45
cim

A repülés sokszor ellentétes igények okos kompromisszuma. A légiközlekedés egyik alapkérdése, hogy minél több fizető utas foglal helyet egy adott gépben, annál gazdaságosabb annak a gépnek az üzemeltetése. Például diszkont-modellben, olcsó jegyekkel meg lehet tölteni egy járatot. Viszont az így eluralkodó „hering-üzemmód” már éppenséggel elriaszthat sokakat még az olcsó utazástól is, pláne ha valakinek már akadt kellemetlen élménye túlságosan szűkre szabott lábhellyel, kellemetlenül keskeny üléssel, az élmény kellemetlenségéhez szerencsétlen módon járulhat hozzá akár egy különösen bosszantó (és testes) utastárs közelsége vagy az, ha ezt a bezárt szűkösséget a kelleténél hosszabban kell elviselni, mondjuk, mert késik a járat.

Egyre komolyabban foglalkoznak tehát a gyártók és a társaságok az ülésekkel. Az egyik forradalmi elgondolás például a Zodiac Aerospace kísérlete, amelynek lényege, hogy a legsűrűbben alkalmazott, a keskenytörzsű gépek turistaosztályán és a diszkontoknál uralkodó háromüléses sorban, a középső ülést meg lehetne fordítani. Ez némiképp növeli a lábteret is, de a legkomolyabb változás, hogy mindenki kényelmesen elfér a vállaival, a könyökével, miközben az utasszám nem változik. Kényelmesebb tehát az elrendezés, igaz, a repüléssel még nem annyira barátságos viszonyban lévő utasok számára a menetiránynak háttal való ücsörgés nem túlságosan vonzó. Az nyilvánvaló, hogy a középen vagy az ablaknál ülőknek ebben az elrendezésben is csak akkor van esélyük arra, hogy elhagyják a helyüket, ha az utastársak felállnak ehhez, igaz, ez egy normál elrendezésben sem igen elkerülhető. Mindenesetre a Zodiac egyik vezetője szerint élénk érdeklődés tapasztalható a légitársaságok körében az új elgondolás iránt.

(fotók: news.com.au)

A Paperclip nevű tervezőiroda azt az ádáz küzdelmet szeretné békésen megoldani, ami két egymás mellett ülő utas között zajlik sokszor a kartámasz birtoklásáért. Mint a fotón is látható, a trükk az, hogy ez a fontos ülésrész tulajdonképp kétemeletes. Nyilván abból indultak ki a feltalálók, hogy az utasok között vannak alacsonyabbak és magasabbak, az alacsony nyugodtan választhatja az alsó, a magas a felső szintet, a konfliktus tehát megoldható. Érdekes mód a társaságok eziránt kevésbé lelkesek, a tervezők úgy vélik, hogy inkább mozikban, színházakban terjednek el, ráadásul ezekre a helyszínekre könnyebb is megszerezni a hatósági engedélyt, mint a repülőülések esetében.

A harmadik forradalmi változás, ami viszont valóságos és eléggé sürgős igényt elégít ki, az az egyik legfontosabb ülésgyártó újdonsága: a Recaro új üléseinek háttámlája ugyanis ügyesen befogadja, ráadásul karcolásmentesen, a mögötte lévő utas tabletjét, miközben egy szinttel lejjebb ott van az étkezéshez szükséges szokásos lehajtható asztalka is. Természetesen ezek az ülések elektromos csatlakozóval is fel vannak szerelve. Igaz, ebben az elrendezésben nyilván nem jöhet szóba a fejtámlába épített képernyő. De sok szakértő szerint nem is ez kell az utasoknak, hanem sokkal inkább az, hogy saját személyes berendezéseit használhassa. És mint erről többször beszámoltunk, a kisebb kütyüket most már ajtózárástól ajtónyitásig használhatják a társaságok jelentős részénél a légiutasok.

Végül ugyancsak a Paperclip javaslata érdemel bemutatást, amelynek az a lényege, hogy olyan hármas üléssorokkal repülnének a gépek, amelyek középső ülésének támlája teljesen előrehajtható, így pedig a maradék két ülés kényelmes eco-prémium vagy business-osztályú elrendezéssé alakítható. A kisebb légitársaságok esetében korábban megfigyelhettük (nemcsak külföldi cégeknél) azt az egyszerű gyakorlatot, hogy a business és a turista osztály ülései gyakorlatilag ugyanazok, a különbség az, hogy a business-utasok a gép kellemesebb, csendesebb elülső szektorában repülhetnek, és jobb ellátásban részesülnek.

Nos, ez az, amit manapság az utazóközönség vagyonosabb része már nemigen fogad el, és elvárja, hogy a business-osztály valóban kényelmesebb, utazást kínáljon tágasabb térben. Nos, a Caterpillar nevű megoldás azt jelenti, hogy egy gépet nem kell külön business- és turista székezést beszerelni, hanem a beszállítás előtt pontosan úgy rendezhetik be a kabint, ahogy az adott járatra az utasok jegyet váltottak, a business-osztály lehet kevesebb vagy több utasra méretezett, gyakorlatilag egy mozdulattal megoldható, hogy egy sor business- vagy economy legyen-e. Más kérdés, hogy noha a középső ülés helyén valóban megnő a tér, a sorok közti távolság ezzel a módszerrel nem növelhető.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.