Évek óta bánkódunk, amiért a Nagytétény állomásból kiágazó Harbor parki iparvágányon éjjel van a kiszolgálás. Néha azonban nappalra csúszik, a gép marad fekve, vagy egyéb okok miatt. Péntek reggel résen voltunk, amikor meglepetésre Kelenföldről a 30a vonalon indult el a 211-es Csörgő. Ha reggel Kerlenföldről indulnak, akkor az átépítés alatt levő 40a vonalon szoktak mozogni, miután Nagytétényben már végeztek. Most azonban ez még hátra volt!

Fotósunk így az eredeti budafoki célállomása helyett vett egy újabb jegyet onnan Kastélyparkig (éljen a Vonatinfó alkalmazás, már föl sem kell állni egy ilyen manőverért!), onnan csak pár perc futás a nagytétényi állomás. Kellett is futni, mert nagyon pörgősen szolgálták ki az iparvágányt, pihenésre és fázásra nem is volt idő. A Csörgő rakott vonattal érkezett Nagytéténybe, majd szerelvényéről lejárva mozdonyvonatként ment be a Harbor Parkba. Innen kihúzta a kirakott eltolható oldalfalú kocsikat, jó sokat, pontosabban: huszonegyet (a Mediaworks nyomdájába jött bennük a papír...).

Üres szerelvényt húz a Harbor parkból Nagytétényre a 2211-es Csörgő. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

A kihúzott vonat egy részét a nagytétényi egyik csonkavágányra tolta a gép, de ide nem fér be az egész, így szétbontották a szerelvényt. Néhány üres kocsival ezután ráállt a Kelenföldről ide hozott rakott kocsikra, és az egésszel visszatolt az iparvágányra. Itt leakasztották a rakott részt, az üressel pedig a Csörgő visszatért Nagytéténybe. Összerakták a vonatot, majd kifejezetten tempósan rövid idő múlva már indultak is Kelenföldre.

A rakott szerelvény betolása

Mit reggeli csúcs a 30a-n, a forgalomszervezést csak dícsérni tudjuk: bátran, egyből helytelenbe küldve indították el a kiszolgáló tehervonatot. Közben már Érd irányából robogott egy gyors, de neki nem okoztak semmiféle fennakadást, a két vonat nagyjából egyszerre járt be Kelenföldre – szembe pedig nem akart egy vonat sem jönni Kelenföldről ebben a tíz percben. A Csörgőnek egyébként is kedvezőbb volt helytelenből érkezni, annyival is kevesebb keresztbejárással tudtak landolni a pályaudvaron. Igazából azóta is csak ámulunk a megoldáson, bár mindig, minden vonalon ilyen ügyesen szerveznék a forgalmat! Máskor ez a manőver akár egy órányi ácsorgást is jelent a kiszolgálómenetnek Nagytétényben.

A nagytétényi iparvágány kiszolgálása után következett a 40a vonalból kiágazó két üzem meglátogatása. Újabb ritkaság, hogy mindkét helyre kellett menni, de a péntek az ilyen dolgos nap volt. A Nagytétény-Diósból kiágazó Brenntag iparvágányra két tartályt vittek be, hármat hoztak ki. Majd következett a hárosi élesztőgyár, ahova hét tartályt vittek be, hatot pedig kihoztak.

Rövid tartályvonattal halad át az átépülő Nagytétény-Diósd állomáson a Brenntag felé a kiszolgálómenet

A 40a átépítésén jócskán alábbhagyott a tempó, a téli fagyban az építési munkák legnagyobb része szünetel. Nagytétény-Diósd állomáson láttunk pár munkást, Hároson a világon senkit. A két állomás vágányhálózata már megvan, állnak az új felsővezetéktartó oszlopok és keresztgerendák is, magán a vonalon is több helyen már a drót is ki van húzva. A budatétényi műtárgyak is elkészültek, így már nem Érdről kell kiszolgálni Nagytétény-Diósdot, visszatérhettek a kelenföldi irányhoz.

Hét rakott kocsit tolt ki az élesztőgyárba. Az iparvágány 30a vonal fölötti hídjára felvezető nagy meredekségű szakasza miatt két részletben vitték ki a tartályokat

Az élesztőgyári kocsicsere után a Csörgő Hároson összetolta a hat plusz három tartályt, majd visszatért velük Kelenföldre. Itt még rájuk tolta a nagytétényi huszonegy kocsit, majd kisvártatva elindult a gigantikus kiszolgálómenettel Ferencvárosba.

Idén már többször is írtunk a dél-budai iparvágányok kiszolgálásáról. A 40a vonal vágányzára óta a kiszolgálás a szokásos éjszakai időpont helyett nappal történik, hiszen az átépítés alatt levő pályán a kiszolgálómenet csak világosban mozoghat. A változás után nem sokkal pedig a trakcióban is csere történt: Bobó heyett Csörgőkkel továbbítják április óta a tolatóst. A szerelvények hossza már korábban is indokolta volna az erősebb gépet, de az esztergomi vonal villamosítása tette lehetővé, hogy a 2-es vonalról felszabaduló Desiro motorvonatokat a lajosmizsei vonalra irányítsák, az onnan felszabaduló Csörgőket pedig tehervonatozásra használják. Nyár óta néhány hónapig a Brenntagot Érd felől szolgálták ki, mert Budatétényben a Növény utcánál műtárgyat építettek – ez is egy érdekes színfoltja volt a helyi teherforgalom alakulásának.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!