Mit jelent Trump győzelme az amerikai vasútiparnak?

Zöldi Péter   ·   2016.11.11. 08:45
trump_vonat0

A kampány után jön az elnökség: 2017. január 20-án Donald Trump hivatalba lép, mint az Egyesült Államok negyvenötödik elnöke. Jó néhányan eleve el sem tudták képzelni ezt a forgatókönyvet a választási kampány kezdetén, talán Trump maga sem. Tekintve a más eredményt várók döbbent viselkedését, várhatóan sok időbe fog telni a tényekkel való kiegyezés.

Pont az Egyesült Államok vasútjáról ne lenne markáns véleménye? (fotók: Daily Mail)

Egy hosszú, sárdobálástól sem mentes kampányban a nemzeti infrastruktúra kérdése gyakran került elő. A reggeli győzelmi beszédben, a New York-i Hilton-szállóban, az infrastruktúra kérdése az első két percben rögvest megjelent: „megmentjük belvárosainkat, újjáépítjük autópályáinkat, hídjainkat, alagútjainkat, repülőtereinket, iskoláinkat, kórházainkat. Újjáalakítjuk az infrastruktúránkat és egyúttal milliónyi honfitársunknak biztosítunk ezzel munkát.”

Trumphoz hasonlóan szokatlanul viselkedő elnökjelöltet az Egyesült Államok még nem látott. Ennek megfelelően az ötletdarabkák egésszé való összeillesztése, konkrét vasúti és közösségi közlekedési tervekként való láttatása sem könnyű. De megpróbáljuk összeszedni, mi várható a jövőben, és ezek hogyan fognak hatni a közlekedési iparra.

A Guardianban 2015 októberében megjelent Trump-interjú szerint: „Több pénzt kell beletolnunk a közösségi közlekedésbe. javítanunk kell a repülőtereinken, az útjainkon, a közösségi közlekedés tekintetében is. Egy csomó pénzt kell erre kiadnunk. Kínának és más országoknak is szupergyors vonatai vannak. Nekünk semmink sincsen. Ennek az országnak semmije sincsen. Olyanok vagyunk, mint a harmadik világ, de sínre tesszük ezt a helyzetet, megoldjuk és ígérem, Amerika ismét felvirágzik.”

Egy 2016 márciusi portlandi kampánybeszédben (a „vasúti rész a 47. perc után kezdődik a lenti videóban – a szerk.) szintén Kína volt a téma, kiélezve a két ország közötti különbségeket: „A kínaiaknak vannak olyan vonataik, amik 300 mérföldet tesznek meg óránként. A mi vonataink meg: sztaduk-sztaduk... És aztán meg kell állniuk síntörés miatt. Ott vannak a kínai, a japán vonatok és egy halom másik ország, mi pedig olyanok vagyunk, mint a harmadik világ...”

2015-ben megjelent Nyomorék Amerika: Hogyan tegyük ismét naggyá – című könyvének bevezetőjében ismét csak a közlekedési infrastruktúra felülvizsgálatáról beszél: „Országunkban fel kell vállalnunk az infrastruktúra teljes átépítését. Túl sok veszélyessé vált hidunk van, tönkrement útjaink tele vannak kátyúval, a közlekedési dugók milliós veszteségeket okoznak a nagyvárosainkban. A közösségi közlekedés zsúfolt és megbízhatatlan, a repülőtereink átépítésre szorulnak. Kínába, vagy csomó más országban sokkal jobb vasúti és közösségi közlekedési rendszerek vannak. sokkal jobbak. Olyanok vagyunk, mint egy harmadik világbeli ország.”

2015 májusában, miután egy Amtrak-járat a Philadelphia melletti Port Richmondnál kisiklott, nyolc halottat és 200 sebesültet követelve, Trump a Twitteren kommentálta az eseményt, néhány politikai jellegű kijelentést is téve: „Országunknak hatalmas infrastrukturális problémái vannak, de a politikusok megoldás helyett csak beszélni tudnak...”

Port Richmond, 2015 májusa

Mindezek alapján látható, hogy a kampányretorika erősen a közlekedési kiadások növelésére fordult rá. De nézzünk szét tágabban a kérdések között, amelyek Trump elnökségével összefüggnek. Mivel Trump a szabadkereskedelem ellensége és a kínai árukra kivetett védővámok támogatója, a vasúti teherszállítás nehezebb idők elé nézhet, főleg a nyugati part kikötőiből. Ha a mexikói határ mentén tervezett fal (becsülhetően 25 milliárd dolláros költséggel) megvalósul, a két ország közötti vasúti szállításoknak is befellegzik.

Már van ilyen mém is...

További ismeretlen tényező, miképpen hat a bevándorlás kilátásba helyezett szigorítása a vasúti közlekedésiparra. Ebben az ágazatban nagyon nagy a nemzetközi személyi és tudástranszfer szerepe. A multikulturalitás visszaszorításával az amerikai fejlesztési környezet vonzereje visszaesik és inkább Hong-Kong, Melbourne vagy Amszterdam lesz a fejlesztések központja a Szilícium-völgy, New York, vagy Boston helyett.

Természetesen minden a gazdaságon nyugszik. Az erős központi vezetéssel működő, gyarapodó gazdaság gyors beruházásra képes az infrastruktúra terén. Viszont sokan gondolják, hogy a védővámok az érintett országokból megtorló vámintézkedéseket fognak kiváltani az amerikai exportárukra, továbbgörgetve a problémát a közlekedésre is, recesszióba sodorva a gazdaságot. A gazdasági visszaesés az Egyesült Államok-beli vasúti beruházások a katasztrofális hatással lenne, akkor is, ha Trump több tízmilliárd dollárt kívánna ebbe az ágazatba fektetni.

Januártól mindez kiderül, addig csak találgathatunk.

Edward R. Hamberger, az Amerikai Vasútszövetség (AAR) vezérigazgatója, a következő nyilatkozatot jelentette meg a választások után: „Gratulálunk Donald Trumpnak és egész kampánystábjának. Mint üzletember, Trump tisztában van sok, országunkat érő gazdasági kihívással. Ekképpen reméljük, hogy gyorsabb előremozdulást érhetünk el az adóreform, a társasági költségek csökkenése terén, felülvizsgálhatjuk és megreformálhatjuk a töredékes szabályozási hátteret és a kereskedelmi rendszereket. Ezek a politikák, és a magántulajdonú teherszállítási hálózat állandósága elengedhetetlen feltételek Trump programjának megvalósításában, beleértve a közösségi közlekedési beruházásokat.”

Az Amerikai Közösségi Közlekedési Szövetség (APTA) elnöke és vezérigazgatója, Doran Barnes és Richard A. White a következőket írják: „Mint az 1500 tagot számláló szervezet és a 10,6 milliárd évi utas képviselői gratulálunk Donald Trumpnak és Mike Pence-nek. Donald Trump kampányában határozottan kiállt a jelentős közlekedési beruházások mellett, az APTA köszöni, hogy az elmúlt hónapokban lehetősége volt a kampánystábbal megosztani a jövőről vallott elképzeléseit. Az APTA tagjai készen állnak, hogy tovább dolgozzanak a projekteken gazdaságunk élénkítése és a szövetségi közlekedési beruházások munkahelyteremtő hatásának érdekében. A közösségi közlekedés javítása feltétele a gazdasági gyarapodásnak és a versenyképesség növelésének. Mivel a közösségi közlekedésben megtett utazások közel hatvan százaléka munkavégzési célból történik, reméljük, hogy a közlekedési beruházások jelentős része is ebben az ágazatban fog végbemenni.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek