A hivatalos vizsgálat mellett természetesen felbukkannak a sajtóban a találgatások arról, mi okozhatta a Sichuan Airlines A319-esének balesetét: a gép azután hajtott végre kényszerleszállást, hogy tíz kilométer feletti utazómagasságon repülve teljesen elvesztette a pilótafülke egyik ablakát, a másodpilóta ülése előtt.

A gép Csungking felől a tibeti Lhászába tartott, amikor a ritka eset bekövetkezett, az ugyanis időről időre megtörténik, hogy a többrétegű szélvédő külső rétege megreped, de hogy teljes egészében szinte kirobban a helyről, arra nem volt eddig túl sok példa a nagy magasságban, túlnyomásos kabinokkal repülő utasszállítók történetében. Ráadásul olyan hevesen, hogy egyrészt a másodpilóta is megsérült, másrészt a pilótafülke berendezéseiben is kár esett, elmozdult a helyéről például az a szélvédő alatti autopilot-panel, amellyel a személyzet a gép repülését vezérli.

(fotók: Twitter)

Szerencse, hogy nem történt olyasfajta baj, mint 1990-ben, amikor a British Airways Birminghamből Malagába tartó BAC One-Eleven típusú utasszállítója pilótafülkéjének bal első üvege tört ki és tűnt el teljesen. A dekompresszió következtében kirobbanó levegő valósággal kiszívta az üléséből a kapitányt, akit az egyik utaskísérő tudott egészen kényszerleszállásig a térdénél és az övénél fogva tartotta és ezzel megmentette az életét: a kapitány beszámolója szerint valamennyire szintén kiszívódott a fülkéből a kínai másodpilóta is, de szerencsére be volt kötve az ablak kirobbanásának pillanatában.

A Sichuan A319-ese végül Csengdu repülőterén ért földet, a hivatalos vizsgálat megkezdődött, a China Daily pedig egy kínai aviatikai szakértőt szólaltatott meg az eset lehetséges okairól.

Csen Jian Guo először az esetleges karbantartási hibára utalt, egy esetleges szabálytalanságra a szélvédő esetleges ki- és beszerelése során. Mint kiderült, a British gépénél is ez volt probléma, a felületesen végzett csere során a pilótafülke ablakát az előírtnál kisebb csavarokkal rögzítették. A 3U8633-as járatot teljesítő, B-6419 lajstromjelű Airbusnak azonban az eddigi adatok szerint nem cserélték a szélvédőjét.

A következő lehetséges ok a kínai szakértő szerint a szélvédő fáradásos hibája. A gép 2011-ben készült, és azóta körülbelül tízezer ciklust teljesített, normálisan a szakértő szerint ezek az ablakok 30 ezer fel- és leszállás után szorulhatnak cserére. Gyártási hiba esetén persze nem biztos, hogy eddig kitartanak

Egy harmadik ok az lehet, hogy valami baj történik a szélvédő fűtésével. Utazómagasságon a külső hőmérséklet nagyon alacsony, a pilótafülke ablakait rendszerint fűteni kell, és ha a fűtést szolgáló berendezés nem tudja egyenletes hőmérsékleten tartani az ablakot, akkor annak anyagában feszültség keletkezhet, ami az ablak kiszakadásához vezethet.

Lehetségesek külső okok, madárütközés vagy az, ha bizonyos meteorológiai körülmények között jég keletkezik a légkörben, és a gép komoly jégdarabokkal ütközik, ez azonban 30 ezer láb körüli magasságban nehezen elképzelhető. A szélvédő több rétegből készült, rendszerint ilyen ütközésekkor sem törik be teljesen, csak a külső rétege.

A szakértő nem foglal állást az ügyben. Az AvHerald repülésbiztonsági portál szerint egyébként nem sokkal az ablak kirobbanása előtt a műszerfalon megjelent a hibajelentés a szélvédőfűtés problémájáról.

A lap szerint mindenesetre a legfontosabb az incidensben a pilóták tevékenysége volt: a „glareshield panel” sérülése következtében ugyanis a gép először zuhanásszerű süllyedésbe kezdett, a személyzet egyik tagja a gépet manuálisan vezetve hozta ki ebből, majd felvette az oxigénmaszkot és mínusz negyven fokos hidegben, a fülkébe zúduló pokoli szélben biztonságos magasságra vitte le a gépet, először a hegyek miatt 7100 méterre süllyedve, aztán háromezerre, megmentve több mint száz utas életét. Mindeközben a betörő levegő robaja miatt az irányítással a pilótáknak nem volt kapcsolata, csak a transzpondert tudták átkapcsolni vészhelyzeti jelzésre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!