Negyvenöt év. Ennyi idő telt el az első Ikarus 266 forgalomba állítása és az utolsó példány forgalomból kivonása között, ami hivatalosan most hétfőn volt az ÉMKK BAZ megyei divíziójánál, leánykori nevén a Borsod Volánnál. Úgy tűnik, nem könnyes a búcsú – legalábbis a cég részéről – hiszen mindenféle pompától, cicomától mentesen, a műszaki vizsgájának lejártával egyszerűen nem közlekedtetik többé a még utolsó állományban lévő példányt, a harmincéves BHR-335-öt.

A BHR-335 a miskolci Búza téren, 2011-ben. Ekkor még „csak” huszonnégy éves volt és nem sejtette, hogy ő lesz az a szerencsés, aki utolsóként vonul majd nyugdíjba (fotó: Bohus Dávid)

A prototípust az 1971-es BNV-n mutatták be, majd a következő évtől indult be a sorozatgyártás, az első példány a 19. számú (későbbi nevén) Kisalföld Volánhoz került. A laprugós kerékfelfüggesztés miatt már akkoriban se számított korszerűnek, hiszen ez a megoldás egyrészt az utasoknak sem biztosította azt a komfortot, amit a légrugók tudtak, másrészt az utakat is jobban igénybe vette. Cserébe viszont olcsó, könnyen karbantartható és strapabíró volt, így végül is egészen 1990-ig gyártásban maradt, ezalatt egészen pontosan 5148-at értékesítettek belőle a belföldi piacon. Külföldön további több mint 1500 példány talált gazdára, ezek nagy része az NDK-ba, Kínába, Venezuelába és Bulgáriába került, de olyan egzotikus helyekre is sikerült exportálni belőle, mint Jemen, Tanzánia vagy Líbia.

„Ami bevált, azon felesleges változtatni” alapon a széria a tizennyolc éves gyártási periódusa alatt gyakorlatilag tényleg csak minimális módosításokat kapott, így a különleges példányok közül talán csak az 1975-ös gyártású tíz, három ajtós, városi változatot lehetne említeni, amiből öt-öt Borsod, illetve Vas megyében szolgált. Érdekes volt a Hajdú Volán vegyes üzemű (gázolaj–földgáz) 266-osa is, amit egy használt NDK-s példányból alakítottak át utólagosan.

A képre kattintva galéria nyílik a gyári- és archív fotókból! (Istvánfi Péter gyűjteménye)

A típusnak az ezredforduló közeledtével kezdett leáldozni a csillaga; elsőként a Körös Volán állományából tűnt el 1999-ben, majd szépen sorban követte őket a többi cég is, de a Pannon, a Kunság, a Nógrád Volánoknál még pár évvel ezelőtt is forgalomban voltak, az utolsó Ikarus 266 rezervátum pedig az ÉMKK maradt, azon belül is az egykori Borsod Volán felségterülete.

A Volános selejtezések után nem mindegyik került a bontóba, néhány 266-os magánkézben kezdett új életet, jellemzően munkásjáratként, de lett például partibusz is. Életkoruk miatt azonban jellemzően már ezekből a szerepekből is kikopnak, marad a múzeum, illetve a nosztalgiaüzem. Mint arról beszámoltunk, 2014-ben már el is készült az első restaurált busz, de máshol, például Debrecenben is van megőrzött példány – bízunk benne, hogy egyszer ezek is megújulnak majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!