Sokak szemszögéből váratlan fejlemény volt, hogy 2018. decemberében elmaradt a tapolcai nohabos menet. Ennek oka, hogy a nyolc üzemképes magyarországi Nohab-mozdony közül többen is karbantartást végeztek a télen. A legjelentősebb műveletet talán a 618 019 pályaszámú, MÁV Nosztalgia Kft. tulajdonú mozdonyon hajtják végre. Ennek keretében a Tizenkilences teljesen új külső fényezést kapott és a vezetőfülkéket is újrafestették.

Az utolsó narancssárga M61-es maradt narancssárga, viszont olyan festést kapott, amit korábban is csak ő viselt, és azt is csak rövid ideig, a hetvenes évek közepén: a világosszürke alsó rész és tetőelemek mellett a mozdony oldalán nagyméretű MÁV-logó virít. Ez a színezés talán azért nem tűnik annyira egyedinek, mert annak idején modellben is megjelent, a Berliner TT Bahnen 1:120 méretarányban adta ki ezt a festési variánst. Ennek ellenére valóban egyedi festés reinkarnációjának lehetünk tanui.

A frissen újrafényezett M61 019 a Magyar Vasúttörténeti Parkban (fotók: Zika Balázs, MÁV Nosztalgia Kft.)<br>A képre kattintva galéria nyílik!

Hogy még egyedibb legyen az új színterv, a korabeli pályaszám mellé a kommunista vörös csillag imitációja is felkerült. Ennek színe viszont fehér. Mivel a mozdony nem a muzeális flotta tagja, így nem viselhet tiltott birodalmi jelképet. Összességében szívet dobogtató a felújított mozdony látványa, igazán érdemes volt a hétfő reggeli napsütésben a Vasúttörténeti Park fűtőházából kibújnia!

A vasútfotósok számára azonban van egy rossz hírünk, ami összességében jó: a mozdony egyelőre nem kerül forgalomba, ugyanis felújítják forgóvázait. Emiatt a közeljövőben Diósgyőrbe, a Bobo Kft. műhelyébe kerül, ahonnan várhatóan csak a nyár derekán térhet vissza honállomására, illetve munkába. Ki tudja, talán egy nyár végi vagy őszi tapolcai különvonattal is meglepi a vasútbarátokat a MÁV Nosztalgia Kft.?

Addig is emlékezzünk arra, hogy májusban lesz húsz éve, amikor ez a mozdony körbevonatozta a Dunántúlt a Magyar Közlekedési Klub által szervezett különvonaton! Kelenföldről a dorogi deltán át Komáromig az M40 220-as vontatta a két Bhv-kocsit, onnan az M61 019-es Székesfehérvár, Fonyód, Nagykanizsa, Gyékényes, Barcs, Szentlőrinc, Dombóvár, Pusztaszabolcs érintésével továbbította a szerelvényt a Déli pályaudvarra. A jeles évfordulót az M61 019-es sajnos csak vendégforgóvázakon állva élheti meg, de vigasztal minket a tudat, hogy hamarosan újra régi pompájában száguldhat!

A pályaszám és környéke közelről

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!