A kéthajtóműves Explorer és az egyhajtóműves, jóval kisebb MD 500 (fotó: MTI/Kovács Tamás)

Használatba vette a rendőrség öt új forgószárnyasát. Az MD 902 Explorer típusú helikoptereket a Liszt Ferenc repülőtéren adták át, ezek a gépek váltják  a Mi-2-eseket. A korábban beszerzett MD 500-asokkal együtt kilenc amerikai helikopter teljesít februártól szolgálatot a rendőrség flottájában, foglalja össze az MTI. Mint erről korábban beszámoltunk, az MD 902-esek a német rendőrség állományából származnak, ezek helyett a németek Airbus Heliocopters H145-ösöket használnak majd.

A helikoptertípus jellegzetessége a NOTAR vagyis No Tail Rotor, farokrotor nélküli megoldás. A hagyományos elrendezésű forgószárnyasokon a főrotor nyomatékát a függőleges síkban forgó farokrotorral ellensúlyozzák; a McDonnell Douglas a nyolcvanas években kísérletezte ki és alkalmazta először az egyébként a magyar rendőrség kötelékében is dolgozó MD 500-asok egyik változatán az új megoldást.

A lényeg: farokrotor helyett a vastagított faroktartó végén lévő zsalun át távozik a levegő, ami a főrotor nyomatékát kiegyenlíti, méghozzá azzal a levegővel, amit a hajtóművek mögött, a faroktartó és a kabin találkozásánál elhelyezett csőlégcsavar nyom hátra felé. Ezt a csőlégcsavart a főrotor reduktorától egy tengely forgatja, a zsaluk helyzetét és a csőlégcsavar állásszögét pedig a pilóta a „szokásos” oldalkormány-pedálokkal változtatja. Ezen kívül a főrotor által lefelé áramoltatott és a faroktartó körül mozgó levegő is segíti a főrotor nyomatékának kiegyenlítését. A zsalurendszer kevésbé balesetveszélyes, mint a burkolat nélküli farokrotor, abból a szempontból üzembiztosabb is, hogy nem kell egy hosszú áttételen keresztül forgatni a farokrotort: ennek leállása az egyik fő műszaki oka a helikopter-baleseteknek.

Az Aeromagazin korábbi információi szerint a gépeket Baden-Württemberg tartomány rendőrsége használta, a gyártásuk 2001 és 2003 között történt, az eddigi repült idejük 4400 és 7500 óra között váltakozik a gyártó szerint a gépek élettartama teljes nagyjavításig 20 ezer óra, illetve 30 év, addig 25 és száz órás illetve éves karbantartást kell végrehajtani rajtuk. A magazin akkori információi szerint a magyar rendőrség gépei az éves karbantartás végrehajtása után lépnek szolgálatba, a 13,6 millió eurós ár ezt is tartalmazza. Ehhez képest került volna gépenként 12 millió euróba a lengyel gyártású, sokak által szeretett, de régebbi generációt képviselő Mi-2-esek esedékes nagyjavítása.

A gyártó MD Helicopters weboldala szerint a gép egypilótás IFR, tehát műszer szerinti repülésre is megkapta a típusalkalmassági engedélyt, vagyis opcionális felszereltséggel rossz látási viszonyok közötti repülésre is alkalmazható. Két, egyenként 710 lóerős Pratt and Whitney Canada PW207E hajtóművel repül, a NOTAR rendszer egyrészt könnyebbé teszi a gép vezetését, másrészt alaposan lecsökkenti a gép zaját. A nagy, csaknem négy köbméteres kabin sokféle feladat végrehajtását teszi lehetővé, ha van rajta külső felfüggesztésre alkalmas berendezés, akkor 1360 kilónyi terhet emelhet a gép. Az erős hajtóművek és a NOTAR rendszer révén a helikopter rendkívül mozgékony, agilis, jól repülhető. A törzs és a faroktartó könnyű de erős kompozitokból épült, a hajtóművek digitális vezérléssel (FADEC) dolgoznak, az egyik hajtómű leállása esetén a gép egy hajtóművel is biztonságosan a levegőben tartható.

A főrotor átmérője 10,3 méter, szemben a Mi-2-es 14 méterével, ez annyit jelent, hogy az Explorer kisebb helyen is leszállhat, tehát közelebb például egy baleset helyszínéhez. Üres súlya másfél tonna körüli, üzemmódtól és elrendezéstől függően két pilótával és négy-hat utassal használható, illetve kutató-mentő feladatkörben sérültek szállítására és levegőben történő ellátására is alkalmassá tehető, ilyenkor a hátsó csomagtér ajtaján át lehet a hordágyakat gyorsan a fedélzetre helyezni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!