A svájci Szövetségi Tanács szeptember elején tartott ülésén a vasúttal is foglalkozott. Két határozatot hoztak vasútügyben, az egyik az energiapolitikával, a másik a pályaépítés miatti lezárásokkal foglalkozott. A hazai bozótirtás miatti vágányzárak fényében érdemes megnézni az utóbbit is, de most az előbbivel kezdünk, az is érdekes abból a szempontból, hogy hazai felfogás szerint a vonatok jórészt ingyen mennek, és a villamos vontatásnak köszönhetően tonnaszám szállítják vissza az erőművekben előállított lignitet a bányákba, ahol azt elföldelik, és virágzó mezőt varázsolnak fölé.

Svájcban ezzel szemben sóherek, a hegyek és folyók adta ingyenenergiával is takarékoskodni kényszerülnek. Éppen ezért a Szövetségi Tanács határozata értelmében az eddigi átalánydíjas áramszámlákat fel kell, hogy váltsa a mért áramfogyasztáson alapuló elszámolás. Ha a különböző vasúttársaságok a valós áramfogyasztással szembesülnek, az ösztönözni fogja őket a takarékos üzemvitelre, ez a megfontolás áll a határozat mögött. Büntit is kilátásba helyeztek: bár továbbra is választható az átalánydíjas elszámolás, azok a vasúttársaságok, amelyek így rendeznék számlájukat, huszonöt százalékkal drágább díjat kénytelenek lenyelni.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a két legnagyobb felhasználónál, az SBB Infrastrukturnál, és a BLS Netz AG-nál a tényleges felhasználás messze eltávolodott az átalányértékektől. Azonos járművek és pályaszakaszok esetén, időtől, vagy menettulajdonságoktól függően akár negyvenszázalékos energiafelhasználási ingadozás is előfordulhat. Azonkívül az átalánydíjas energiafelhasználás csak mozgó vonat esetén értelmezhető, jóllehet az álló vonatok segédüzemi berendezései, pláne egy meleg nyári napon csúcsra járatott klímaberendezései is alaposan megterhelik a hálózatot.

Vízierőmű turbinacsarnoka Églisauban (forrás: rcidynamics.ch)

Hogy az eddigi gyakorlat megváltozzon, a Netzzugangsverordnung (NZV, hálózati hozzáférési szabályzat) módosítandó, ezenkívül az új értékeket a Bundesamt für Verkehr (BAV, Szövetségi Közlekedési Hivatal) fogja meghatározni, szemben az eddigi gyakorlattal, ahol az infrastruktúra-üzemeltetők tették ezt.

A huszonöt százalékkal megemelt átalánydíj miatt az infrastruktúra-üzemeltetők többletbevételre fognak szert tenni, ezért a BAV az elszámolt áramfogyasztás szerinti kilowattórák díját mintegy két százalékkal szándékozik csökkenteni, ez a jutalom az átálló vasúttársaságoknak. Ez leginkább a teherforgalomban lesz érezhető: előzetes becslések szerint egy tehervonat, ami hetenként ötször átszeli az alpesi országot, évente átlagosan 75 ezer frankos megtakarítást hoz az üzemeltető, a mért áramfogyasztásra átálló vasúttársaságnak.

Az NZV revíziója a pályalezárásokkal is foglalkozik. A jövőben az infrastruktúra-üzemeltetőknek kell vállalniuk a vonatpótló szolgáltatások (buszok, egyéb vasutak) költségeit, miközben a vasúttársaságnak a tervezési, előkészítési és terelési adminisztratív költségeket kell fizetnie. Ettől azt remélik, hogy a pályalezárások költségei transzparensebben jelennek meg a rendszerben.

Hogy a vasúttársaságoknak legyen ideje felkészülni a változásokra, az energiahatékonysági intézkedések bevezetési határideje 2020. január 1-je, onnantól lehet lesni a pörgő villanyórákat. Az új pályalezárási intézkedések viszont már egy évvel korábban hatályba lépnek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!