Június 22–24. között az általános forgalmi sávot jelölik ki kétirányú kerékpárúttá, a járda pedig a gyalogosoké. Azt is kezdeményezték, hogy kisebb átalakításokkal állandó, kétoldali, a szűk szakaszt tehermentesítő megoldás szülessen Budapest és az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal egyik legkonfliktusosabb részére.

Csúcs – a járdán (fotók: Vörös Attila)

A Gellért rakpart már túltelített, a gyalogosok, kerékpározók, futók és rollerezők között rendszeresek a konfliktusok. Egyre népszerűbbek a környezetbarát közlekedési módok, amelyeknek több helyre van szükségük. A Magyar Kerékpárosklub tavasszal fordult a fővároshoz a Szent Gellért rakpart túlterheltségének enyhítése érdekében. Egyrészt a járda és kerékpárút tesztjellegű szétválasztását javasoltuk nyári hétvégékre, illetve egy kétoldali, Erzsébet hídra való felhajtást, és a Bartók Béla út közvetlen elérését is biztosító állandó megoldást kértek.

A Fővárosi Önkormányzat Cities-4-People projektje keretében Pünkösdkor kétirányú kerékpárúttá alakították a külső forgalmi sávot, az autók a villamossínen haladhattak. A gyalogos és kerékpáros elválasztást viszont nem jelölték ki elég jól láthatóan, így csak kevesen használták ki a plusz felületet – sokan azt hihették, hogy vezetéképítés miatt bójázták le a sávot. Pedig nem, ez egy ideiglenes kétirányú kerékpárút volt a Kerékpárosklub javaslatára, a gyalogos-kerékpáros konfliktusok elkerülésére. A problémát jelezték a projekt szervezőinek, így június 22–24. között talán már jobban láthatóvá válik az ideiglenes bringaút.

Lehetett volna használni, de nem merték (fotó: Magyar Kerékpárosklub)

De azt is mondják, hosszú távú megoldásra van szükség: nem oldható meg bójákkal egy rendszerhiba, állandó megoldásra van szükség, hogy az egyre nagyobb kerékpáros, gyalogos, rolleres forgalom biztonságosan haladhasson ezen a szakaszon. A főváros közlekedésfejlesztési céljaiban a környezetbarát közlekedési módok használatának növelése, és az autóforgalom csökkentése szerepel. Jelenleg a kis helyigényű és fenntartható közlekedési módok osztoznak a legszűkebb helyen, míg a Duna partját az alsó és felső rakparton is autók foglalják el.

Még februárban – a nagy tavaszi kirajzás előtt – küldték el javaslatainkat a Budapest Közútnak. Ebben azt kérték, hogy a Rudas fürdő előtti kevés autónak helyet adó, kihasználatlan, de több ezer itt közlekedő elől helyet foglaló autóparkoló helyén különálló kerékpárút kapjon helyet – mintegy 170 méternyi területet nyernének így a környezetbarát közlekedési módok. A járdasziget és egy rövid szakaszon a buszsáv átalakítása még hosszabb önálló kerékpárútnak adhatna helyet.

A Rudas fürdő déli végénél új gyalogátkelőhelyet és kerékpáros átvezetéseket lehetne kialakítani. A Rudas fürdő oldalában kerékpársáv létesülhetne az Erzsébet híd lábáig, valamint a Szent Gellért tér felé irányhelyesen is tovább lehetne menni. Utóbbit úgy lehetne megoldani, hogy a Gellért-hegy oldalában lévő, jelenleg lezárt Pávakert rendezésével zöld környezetben vezetnék az itteni gyér gyalogosforgalmat, míg a jelenlegi járda kerékpárúttá alakítva adna új kerülőutat a parton vezető szakasz helyett, illetve közvetlen kapcsolatot a Krisztina körút és Bartók Béla út között. Viszont a Pávakert felújításához tanulmánytervet kell készíteni.

A parton vezető szakasz továbbra is kétirányú maradna, hogy akadálymentes kapcsolatot adjon az Eurovelo nyomvonalon közlekedőknek. A kétoldali megoldással viszont elterelhetőek lennének a Bartók Béla út felé kerékpározók.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!