Iveta Radičová volt szlovák kormányfő beiktatását követően kerültek le napirendről a Szlovákián át Kassától Bécsig megépítendő széles nyomtávú vasútvonal tervei, amelyeket részletesen bemutattunk az Indóház 2010. júniusi számában. Radičová távozásával és Rober Fico ismételt pozícióba kerülésével azonban leporolták az egykor fiókba zárt terveket.

Fico kormánya 2013 és 2015 között építené meg az 560 kilométeres vonalat, aminek elsődleges célja az lenne, hogy Bécs, Pozsony és az orosz piac között kapcsolatot teremtve jelentős tranzitforgalmat vonzanak Szlovákiába.

Az ukrán határtól Kassáig ma is üzemel egy széles nyomtávú vasútvonal: a US Steel acélművébe szállítanak rajta vasércet. Ezt a vonalat hosszabbítaná meg a Fico-kormány Bécsig<br>(fotó: Vörös Attila)

Előzetes forgalombecslések szerint a vonal Kassa–Pozsony szakaszán 2025-re évente 23,7 millió tonna árut szállítanának, ebből 18,5 millió tonna haladna tovább Bécs gazdasági térségébe a 60 kilométeres osztrák szakaszon.

A beruházás finanszírozása azonban továbbra sem megoldott. A TheDaily.sk értesülése szerint az Európai Bizottság a közelmúltban elutasította a vasútvonal támogatását. Az indoklás szerint az unió közlekedéspolitikája csak a hagyományos európai nyomtáv szerinti infrastruktúrafejlesztéseket támogatja.

A MÁV Zrt. folyamatos kínai és orosz kapcsolattartással küzd azért, hogy nagyobb forgalmakat vonzanak a lepusztult záhonyi átrakókörzetbe. A szlovákiai vasútvonal megépülésével Bécs gazdasági erejével kellene versenyeznie Záhonynak<br>(fotó: Vörös Attila)

A szlovák széles nyomtáv megvalósítása Robert Fico egyik legfontosabb választási ígéretei közé tartozik. A napilap fejtegetése szerint Fan Pociatek közlekedési miniszter a magánszektor bevonásán fáradozik, ám a sikeres finanszírozásra nincs sok esély, mivel a beruházás csak hosszú évtizedek múltán térülne meg. Így a TheDaily.sk a projekt felhagyását tartja a legvalószínűbb forgatókönyvnek.

Megkönnyebbülten tudósít a Bizottság döntéséről Farkas Iván, az MKP képviselője is a felvidéki Új szóhoz eljuttatott publicisztikájában. „Ami megfelelne Oroszország, esetleg Kína üzleti érdekeinek, az nem biztos, hogy megfelel az EU-nak” – írja Farkas. Hozzáteszi: „tudjuk, hogy a széles nyomtávú vasút végképp nem felel meg a szlovák-ukrán határmenti térségben élők érdekeinek”, utalva arra, hogy a régióban a vasúti átrakókörzet az elsődleges munkaadók közé tartozik.

Az utóbbi évtizedben milliárdokat invesztáltak az ágcsernyői átrakókörzet korszerűsítésébe. A térségben élő vasutasok munkájukat, a beruházások pedig a megtérülés lehetőségét veszítenék el, ha megépülne a bécsi széles nyomtáv<br>(fotó: Hörcher Dániel)

Fejlesszük inkább a vasúti személyszállítást a regionális vonalakon és a vasúti szárnyvonalakon egyaránt!  A RegioJet példája bizonyítja, hogy a személyszállítás alapos korszerűsítését az utazóközönség díjazza” – indítványozza a felvidéki magyar politikus.