Nehéz ehhez a cikkhez hozzákezdeni. Diósgyőr-szűzként először jártunk Miskolc legiparibb negyedében, és csak ámultunk-bámultunk.

A bejárást a 93-as vonalon kezdtük, hiszen csak órák kérdése volt, hogy a végre újra beinduló ládi faszállítás tanúi lehessünk. A Ládi fűrésztelep iparvágánya Diósgyőr-vasgyár vasútállomásból ágazik ki, hetente néhány vagon fát berakodnak még itt. Sajnos egész decemberben szünetelt a forgalom, és már kezdtünk megijedni, de szerencsére januárban újra láttunk Dácsiát dolgozni az EMIG-en.

A Miskolc-rendezőből kiágazó villamosított vasútvonal szinte végig a bozótosban fut, de szerencsére van több szép műtárgy is azon a csaknem tíz kilométeren. Több híd és egy alagút is tarkítja a néhai vasgyár felé mászó vonatok útját. Ha kiérünk az alagútból, valami igazán leírhatatlan látkép tárul elénk. Egy hatalmas és teljesen kihalt rendező-pályaudvar egy szép, de szintén üres felvételi épülettel és a szélső vágányokon sok-sok félreállított vagonnal. Ezekről majd egy következő cikkben írunk többet, most maradjunk a favonatnál!

Tolatás Ládi fűrésztelepen. A régi nyüzsgésnek nyoma sem maradt<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

Ha valahogy elhagyja a vonat a vasgyári állomást – nem könnyű az öt (5) kilométer per órás lassújel miatt –, akkor egy rövid, de határozott emelkedő után kisvártatva a Ládi rakodóhoz jut el. A vágány még előtte kettéágazik, a másikon is van forgalom, az a Bobo Kft. telephelyére vezet. A ládi iparvágány vége egyébként a mészkőbányánál volt, de ebből mára a világon semmi nem maradt.

Ládi rakodó. Most két rövidke vágány, hat–nyolc tehervagon kényelmesen befér. Régen meg: külön forgalmi szolgálattevő, külön tartalékmozdony, és a keskeny nyomközű vasút is eljött idáig. Itt rakták át a LÁEV-en szállított áru jelentős részét (fát, szenet) a nagyvasúti kocsikba. A kisvasút történetét olvasgatva találtam erre a mondatra: „1933. júniusában megrendezik a Lillafüredi Írói hetet, melyre kultúrvonatokat indítottak Budapest–Lillafüred között, Ládi fatelepen történő egyszeri átszállással” (– kiemelés tőlem). Volt, hogy még közvetlen vonat is ment tehát Budapestről Ládiba!

Vasgyár és Miskolc-rendező között ereszkedik az ötkocsis favonat

A 2,5 kilométeres kisvasúti szárnyvonal a Dorottya utcai állomásról ágazott ki. Itt 1989-ben szűnt meg a teherszállítás, 1994-ben pedig elbontották a Ládi szárnyvonalat. A nagyvasúti forgalom azonban megmaradt, a nyitott vagonokba az erdészet továbbra is fát rakodik, csak most már teherautókon érkeznek a rönkök. Heti szinten járnak ki Miskolc-rendezőből a teherkocsikkal, a vonatokat remot Dácsiákkal húzzák. A menetekre kedden és csütörtökön lehet számítani, de figyelem, elég gyakran lemondják a kiszolgálást!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!