A projekt célja olyan IoT platform kifejlesztése és üzemeltetése, amelynek segítségével a gyártóvállalatok sikeresen megvalósíthatják a folyamataikra a vertikális és horizontális integrációt. A Knorr-Bremse Rail Systems Budapest a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, valamint két hazai kkv-val, az IQ Kecskemét Ipari Kutató Kft-vel, illetve a 4Sales System Kft-vel karöltve fejleszti a rendszert. Az IoT (Internet of Things) és Big Data alapokon nyugvó platformmal és a kifejlesztendő adaptív és integrált eszközkészletekkel a gyártó cégek meglévő, hagyományos termékfejlesztési, gyártási, anyagmozgatási és minőségbiztosítási környezeteit és az ezekhez szorosan kapcsolódó folyamatokat tervezik felemelni, „felokosítani” Ipar 4.0 megoldásokkal.

(illusztrációk: Vörös Attila)

A többszereplős kezdeményezés nem csupán egy hosszútávon fenntartható, stratégiai jelentőségű együttműködésen alapul, hanem kiemelt jelentőségű gazdasági kihívásokra ad választ. Ráadásul ipari igényeket megvalósító, üzletileg is hasznosítható tudományos eredményekhez vezet, így a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) támogatásra érdemesnek találta versenyképességi és kiválósági pályázatának idei kiírásában. Ennek megfelelően a 2,1 milliárd forint költségvetésű projekt 1,4 milliárdos vissza nem térítendő támogatást kap az NKFIH Alap hazai innováció segítségére szánt keretéből.

– Talán a támogatási mértékénél is fontosabb a kezdeményezés előremutató jellegének hivatalos elismerése – fogalmazott Tavaszi Tivadar, a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest ügyvezetője, aki kiemelte, hogy a projekt keretében egy digitális alapokon működő termelésirányítási és -felügyeleti rendszer működőképes és tesztelt prototípusát hozzák létre, amelynél arra is törekszenek, hogy az megfizethető legyen. Ez utóbbi szempont miatt használnak szabványos, standard protokollokkal rendelkező, elfogadható árú eszközöket a rendszer fejlesztése során, amely a hozzáadott K+F-től és mérnöki tudástól lesz kiváló és versenyképes – tette hozzá az ügyvezető.

A projektet még egyedibbé teszi, hogy a kialakítandó eszközkészletet a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest saját magán teszteli: a világ legnagyobb vasúti fékegységeket fejlesztő és gyártó vállalata ugyanis 2020-ig adott magának határidőt az egyedi, folyamatautomatizálási megoldás bevezetésére. Ez, a sikeres bevezetést követően, a Knorr-Bremse nemzetközi cégcsoportra éppúgy kiterjeszthető, mint a magyarországi gyártócégekre. A digitális termelésirányítási és -felügyeleti rendszer bevezetése nem merül ki egy modern eszközpark üzembe állításában. A „felokosítás” előfeltételeként a környezetet fel kell készíteni az adatok begyűjtésére, feldolgozására és elemzésére, valamint a beavatkozásra és a vezérlésre az adatokból nyert információk alapján. Ez a modellezésen, szimuláción túl prediktív elemzésre, később pedig akár öntanuló és önfejlesztő folyamatok kialakítására is lehetőséget teremt.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!