A legtöbb autógyártó igyekszik mind az utakra kerülő termékeiben, mind pedig a kutatás-fejlesztés terén a legfrissebb rendelkezésre álló technológiákat használni. A BMW group újszerű megoldással élt, és a napokban először mutatta meg a publikumnak készülő belső fejlesztéseit Münchenben, a cég egyik kutatás-fejlesztési központjában. A Digital Day eseményen átfogóan beszéltek az autók belső tereinek megtervezésénél használt VR megoldásoktól a 3D nyomtatással készült alkatrészeken át az 5G-s rendszerekig.

Ez utóbbi az előadás egyik kiemelt témája volt: az önvezető autós fejlesztésekben kiemelten kezelt 5G-s rendszerek ugyanis az autonóm járművek kommunikációjának gerincét adják. A gyártó egy prezentációban ismertette, hogy autós rendszereik azon túl, hogy egymással, és a gyártó infrastruktúrájával is kapcsolatban állnak, akár az egyes városok saját vészjelző- és kamerarendszereivel is képesek lesznek kommunikálni. Egy példa: ha egy felborult teherautó miatt lezárnak egy utcát, akkor a város infrastruktúrájáról a járművek valós idejű értesítést kaphatnak. Az útvonaltervezéskor így elkerülhetik az érintett területet.

Az 5G-s fejlesztések kapcsán az autós rendszerek akár az egyes városok saját vészjelző- és kamerarendszereivel is tudnak kommunikálni (fotó: bmwgroup.com)

Az utak állapotának és a biztonsági kockázatok felmérésére a cég saját Hazard Premium megoldását is használják. Az utak helyzetéről a gyártó autói által begyűjtött szenzoradatok alapján kapnak képet. Az így összegyűjtött információkon keresztül a járművek automatikusan előre elvégezhetik a megfelelő beállításokat magukon. Ezen keresztül alkalmazkodnak az adott útviszonyokhoz, dugókhoz, csúszós utakhoz, útlezárásokhoz. A programba a cég 700 ezer autóját vonták be, a szám bővülhet, ugyanis a gyártó a megoldást a HERE Open Location Platformba is becsatornázta: ennek eredményeképpen ugyanezek az adatok a különböző gyártók között is megoszthatóvá válnak. A BMW Group a rendezvényen kihangsúlyozta: a platform az év negyedik negyedévben élesedik, kiegészülve a többi partnerrel.

Ugyancsak kiemelt téma volt a 3D nyomtatás, amit a cég a gyártásnál is aktívan bevet. Noha maga a 3D nyomtatás nem számít újdonságnak, de a hagyományos módszerekkel ma már nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem elkészíthető komponensek gyártására új lehetőségek nyílnak. Így például a BMW az i8 modell tetőnyitó mechanikájának egyik elemét ezzel a technológiával gyártják. Ráadásul az addig használt komponens helyett sokkal kisebb, erősebb fémalkatrészt tudnak gyártani. A már nem gyártott, klasszikus modellek alkatrészeinek pótlása is kivitelezhető így.A 3D nyomtatás a hagyományos módszerekkel nehezen elkészíthető komponensek gyártásának új utat ad (fotó: bmwgroup.com)

Az iparág víziója, hogy az autótulajdonlás az önvezető autók megjelenésével lassan megszűnik, és a megosztott autózás terjed el, majd válik kizárólagossá a piacon. A BMW ezzel nem ért egyet. Szerintük az önvezető taxik elterjednek, de az autók magántulajdonlása nem. A prémiumszegmensben például a vásárlók biztosan ragaszkodni fognak saját gépjárművükhöz. Ennek ellenére a cég maga is jelen van és kiemelt szereplő az autómegosztó szolgáltatások piacán.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!