Szolgáltatásainak három területén is nagyobb mértékű járműpark-korszerűsítést tervez a MÁV-Start Zrt. A fejlesztések volumenét a lezáródó EU-s finanszírozási időszak indokolja: a még le nem hívott összegekre 2013-ig meg kell kötni a szerződéseket, a teljesítéseknek pedig 2015-ig meg kell történniük. A szűkre szabott idő nem teszi lehetővé a jellemzően időigényesebb infrastruktúra-fejlesztést, vélhetően ezért fordult a MÁV csoport a járműbeszerzések és -korszerűsítések felé.

Első helyen kell említenünk a budapesti elővárosi vonalakra szánt motorvonatok tenderét. Az utóbbi évtizedben e vonalak egy része (elsősorban a budai oldalon) már új motorvonatokat kapott (Flirt, Talent, Desiro). A mostani tender a járműfejlesztésekből eddig kimaradt, északi és keleti irányú vonalakat (így várhatóan a 100a, a 120a, a 70, és a 71 számúakat) fogja érinteni. A vonalak jelentős forgalma miatt a pályázatot hetven, legalább 300 fő befogadására alkalmas motorvonatra fogják kiírni, tehát – a gyártók gyakorlatát figyelembe véve – hat egységből álló járművekre számíthatunk. A motorvonatoknak légkondicionáltaknak és alacsonypadlósaknak kell lenniük, elvárás a wifi-kapcsolat és a legalább 160 kilométer per órás sebesség. Emellett előírják az akadálymentes mellékhelyiség, az alacsony peronok miatti kerekesszék-emelő és kerékpár- vagy gyermekkocsi-tárolásra alkalmas tér meglétét is. A pályázati kiírás anyagát jelenleg egyeztetik a MÁV-csoporton belül, a minisztériumi és EU-s véleményezés még ez után következik. Ez némileg kétségessé teszi a 2011. III. negyedévére (tehát legkésőbb szeptemberre) ígért tenderkiírást.

Talent és Flirt hazai szolgálatban. Vajon ki lesz az új társuk? <br />(fotó: Vörös Attila)

A másik nagy arányú fejlesztés az intercity-forgalmat fogja érinteni: a kilencvenes években beállított IC-járművek élettartamuk vége felé közelítenek, és a jelenlegi utasigényeknek is egyre kevésbé felelnek meg. A MÁV-Start számításai szerint egyaránt szükség lesz InterCity-színvonalú motorvonatokra és mozdonyvontatással használt személykocsikra is. Előbbi minden valószínűség szerint új járművek beszerzésével valósul meg, az utóbbi viszont történhet meglévő kocsik felújításával, újak beszerzésével, vagy használt járművekkel egyaránt. Légkondi, wifi, konnektor, ezekbe is kell. A termes elhelyezésű ülések egy része asztal körül fog elhelyezkedni, a Start akadálymentesítést és gyermeksarkot is rendel majd. A járművek sebessége ez esetben is legalább 160 kilométer per órában lesz meghatározva. Tizennyolc motorvonat beszerzésére és legalább ötven személykocsi felújítására lehet számítani, a közbeszerzési eljárást pedig az év végig elindítaná a cég.

Harmadik generációs IC-személykocsi belső tere <br />(fotó: Tevan Imre)

Az IC-járművek tendere kapcsán egyes gyártók már rajtra készen várnak. A dunakeszi járműjavító, bár a korábban elkészült tíz harmadik generációs IC kocsikkal azonos járművekre vonatkozó ötven példányos opció már lejárt, újra örömmel szállítana felújított kocsikat. a MÁV-Gépészet pedig szolnoki üzemében saját költségére épít a várható előírásoknak megfelelő prototípust. Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a többi gyártót sem, de a szóban forgó járművek nagy számát tekintve több vállalatnak is juthat megrendelés.

Flirt típusú IC motorvonat a norvég vasúttársaság tulajdonában. Hasonló járművekre számíthatunk <br />(fotó: Stadler)

A harmadik járműtender a regionális forgalomban egyre nehezebben vállalható Bz típusú járművek helyzetén kíván javítani. Az elképzelés szerint Bz mot motorkocsikhoz hozzáépítenének egy alacsonypadlós részt, ezzel teljesítve a jelenkor elvárásait. Hasonló prototípust készített a MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft. (a volt szombathelyi járműjavító) 2005-ben egy Bz mot motorkocsi és egy BDzx poggyászteres mellékkocsi csuklós összekapcsolásával. Az újonc típus azonban hagyott maga után kívánni valót: magas padlószinttel gyártották le, valamint a légkondicionálást is csak az utastérben oldották meg, a vezetőállás hűtés nélkül maradt.

A készülő tenderen indulóknak így a következő előírásokat kell teljesíteniük: legalább részben alacsonypadlós, teljesen légkondicionált, vizuális és hangos utastájékoztatásra alkalmas jármű megalkotása, amely lehetőséget ad kerékpárral és kerekesszékkel való utazásra, ezen kívül zárt rendszerű mellékhelyiséggel rendelkezik. Az eredeti motorvonat kötöttségei miatt a jármű sebességét 90 kilométer per órában határozták meg. Megtudtuk azt is, hogy mintegy harminc jármű megrendelésére lehet számítani, amit további harminc példányos opció követhet. Noha a hazai személykocsi-felújításokkal kapcsolatban voltak kellemetlen tapasztalatok (gondoljunk csak a rekonstrukciójuk idejében is az „éppen elfogadható” kényelmi kategóriába tartozó Bhv kocsikra, vagy a sínfék hiánya miatt 140-es maximális sebességű harmadik generációs IC kocsikra), bizakodhatunk a szolgáltatás színvonalának emelkedésében.

Az egyetlen elkészült iker-Bz: a MÁV 6312-es motorvonata <br />(fotó: Vörös Attila)