Örkény István Fohász Budapestért című művéből tudjuk, hogy utcai harcok esetén a villamosokból kitűnő barikád építhető. A tüntetésből előbb forradalommá, majd szabadságharccá váló 1956-os események idején ennek megfelelően a villamosvasúti járművek szenvedték el a legtöbb kárt: a nehéz, nagy felületű kocsik kiváló fedezékként szolgáltak az utcai harcokban.

Kálvin tér a harcok után<br/>(fotó: Fortepan)

A forradalom idején alig egy éves UV motorkocsik viszont az FVV dolgozóinak hála egy karcolás nélkül vészelték át a harcokat, az első puskadördülésre ugyanis azonnal a kocsiszínekbe irányították őket. Az autóbuszok nagy része is az első komolyabb harcok hírére eltűnt az utcákról, csak később, a betegszállításkor tűntek fel ismét, ezért alig látni sérült, szétlőtt buszokat a fényképeken, filmfelvételeken.

Megsérült trolibusz a Baross utca-Szeszgyár utca sarkán. Érdekesség, hogy az üzletben a mai napig gyógyszertár működik<br/>(forrás: a szerző gyűjteménye)

A trolibuszok nagy részét is sikerült hamar eldugni, néhány azonban már nem volt ilyen szerencsés, egy MTB trolibusz például a Kossuth téren kapott végzetes lövést. Ezen kívül a Baross utcai 74-es vonal állománya szenvedte el a legnagyobb kárt, mivel a viszonylat járművei az Orczy téri kocsiszínben voltak elszállásolva, közel a harcok színhelyéhez, így könnyen ki lehetett vonszolni egy-egy járművet barikádnak. Összesen tizenhat kocsi sérült meg, ebből négy jármű (MTB-82: T-139, T140; IK60T: T-320, T354) olyan súlyosan, hogy 1957 elején le is selejtezték őket.

A Dankó utcába vonszolt súlyosan sérült IK60T<br/>(forrás: a szerző gyűjteménye)

A járműveknél is nagyobb kár érte az infrastruktúrát, a harcok helyszíneinek megfelelően leginkább a Nagykörúttól befelé eső részen érte kár a vezetékeket, a Hungária körúton és a Dózsa György úton közlekedő 75-ös például karcolás nélkül átvészelte a forradalmat. Összesen huszonegy kilométernyi felsővezetéket kellett pótolni a helyreállítások során.

Kálvin tér a romok eltakarítása után<br/>(fotó: Fortepan)

A Kossuth téri harcok miatt a 71-es vonal felső szakasza olyan súlyosan sérült, hogy ott később nem is állították helyre a vezetéket. A Podmaniczky utcában is megsérült a hálózat, itt 1957 elején indult újra a forgalom. A 74-es vonal belvárosi szakaszán is sok helyen leszakadt a felsővezeték. Itt tartott a legtovább a helyreállítás: még 1957 februárjában sem közlekedtek a vonalon a járművek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!