Tűz ütött ki a Grande Europa Ro/Ro hajón még május 15-én éjszaka Palma de Mallorca térségében, jelentette be Grimaldi Csoport, Európa egyik vezető komp üzemeltetője.

Az 1998-ban épült, a nápolyi csoport tulajdonában lévő, olasz lobogó alatt közlekedő egység elhagyta Salerno kikötőjét május 13-i hétfő délután, a spanyol Valencia kikötőjébe indulva. A fedélzeten 25 fős személyzet és 1687 járműből álló rakomány volt (köztük autók, kisteherautók, teherautók, munkagépek). Ezek nagy többsége teljesen új volt, a rakomány részét képezte továbbá 49 konténer, amelyben főleg élelmiszereket szállítottak.

Az első riasztást a személyzet 00:45 órakor adta ki, a 3-as fedélzeten kitört tűz miatt, amelyet 45 perc múlva sikerült a helyszínen eloltani. Ezután hajnali 4 órakor a 8-as fedélzeten keletkezett tűz, amely a 9-es fedélzetre is átterjedt. Itt is a személyzet azonnali beavatkozására volt szükség a fedélzeti tűzoltófelszereléssel.

A hajó parancsnoka azonnal tájékoztatta az illetékes olasz és spanyol hatóságokat, valamint a Grimaldi csoport székhelyét Nápolyban a két tűzesettől.

Biztonsági okokból másnap 09.30-kor a személyzetből tizenöt embert evakuáltak a spanyol partiőrség helikopterével. A tűzoltási műveletekbe egy spanyol tűzoltó vontató is bekapcsolódott, majd a teljes eloltást követően a Grande Europa-t egy vontató Palma de Mallorca kikötőjébe továbbította, oda május 16-án, délután 4 órakor érkezett meg. A szállítóhajó motorja üzemképes maradt.

Oltják a tüzet a Grande Europa Ro/Ro hajón a spanyol partok közelében. A hajót üzemeltető Grimaldi Csoport azonnali szigorításokat kezdeményez (fotó: Salvamento Maritimo)

A Grimaldi-csoport előzetes vizsgálatának első eredményei szerint mindkét tűzeset két, a fedélzetre beparkolt új járművekből indult, majd a többi közeli egységre terjedt ki.

A Ro/Ro hajókon szállított járművek miatt okozott tizenkettedik tűzeset után a Grimaldi Csoport azonnal kezdeményezi a teherhajózás szigorúbb ellenőrzését, szabályok előírását, nemcsak a gördülő egységekre, hanem a konténerekre is. Nagyobb ellenőrzést kell végezni azokban esetében, amelyek a gépjárművek berendezéseiben szállítás során rövidzárlat keletkezik. A szigorítást mind a hajókon, mind a kikötői terminálokon szorgalmazza. Ezenkívül kezdeményezi a Ro/Ro hajókra bevitt használt járművekben található személyes tárgyak elhelyezésének teljes körű betiltását. A konténerek esetén pedig beszállítás előtti minősítő ellenőrzést és vizsgálatot követelnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!