Kiírták a közbeszerzési pályázatot a Békéscsaba gyorsforgalmi elérhetőségét biztosító M44-es út Tiszakürt és Lakitelek közötti szakaszára, a kivitelezés része egy új Tisza-híd megépítése is – derül ki az uniós közbeszerzési adatokból.

A nyertes ajánlattevő megtervezheti és kialakíthatja a kétszer két sávos gyorsforgalmi út 9,9 kilométeres szakaszát a 21+100 kilométer-szelvénytől a már kivitelezés alatt álló Tiszakürt és Kondoros közötti útvonalig. A fejlesztés részeként felépítenek egy új 556 méter hosszú hidat is a Tisza felett, amelynek a terveit az Uvaterv Zrt. készíti, legnagyobb szabadnyílása pedig 152 méteres lesz.

A tervezett Tisza-híd látványtervei (forrás: Uvaterv)

Lakitelek így a Tiszántúl kapujává válik – feltehetően ez az erős kép mozgatta a híd látványtervét készítőket is, amikor óriási, elliptikus kapukkal ékesített ferdekábeles hidat jelenítettek meg a gyorsforgalmi út Tiszát keresztező szakaszán. Az ilyen erős verbális jelentésből levezetett konstrukciók azonban nem biztos, hogy hozzák azt az eleganciát, amit egy hídtól elvárnánk. Egy dolog a jelentés és egy másik dolog az elegancia, a szépség. A kettő közötti különbség ledolgozása nagyon sok munkát igényel. Őszintén reméljük, hogy mire a híd kiviteli tervei elkészülnek, ez a hiányzó munkamennyiség is belefolyik a konstrukcióba. Mert most – túl a jelképességen – nincsen semmi értelme az útpálya felett átforduló két ívnek, két-két egyenesen, kackiásan a magasba szúródó pillér ugyanezt a statikai rendszert szolgálná, de sokkal könnyedebben. Ha mindenképpen maradnia kell a kapumotívumnak, akkor ennek nyújtásával, elliptikusabbá tételével, az arányok szélsőségesebb irányba történő eltolásával lehetne még javítani az összképen.

A Tiszántúl kapuja...

Bár régen volt, de szeretnénk emlékeztetni arra, hogy a kezdeteknél az M0 északi Duna-hídja is egy hídszerkezethez méltatlan, fatoronyra hajazó Makovecz-konstrukcióval szörnyesztette el a hidak esztétikai értékeire rákattant közönséget és csak a véletlenen múlt, hogy valóban hídnak nevezhető, bár különösebben nem elegáns szerkezet épült meg helyette.

Az M44-es új szakaszának kialakítása során két különszintű csomópontot is létrehoznak és a lakitelki mérnöki telepet is kiépítik. A beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. opciós lehetőségként fenntartja a 4625-ös út és 44-es főút közötti szakasz, illetve a kapcsolódó vasúti átkelő és csomópont tervezési és kivitelezési feladatait, melyeket a nyertes pályázattevővel elkészíttethet.

A tervezett M8-as autópályát Nagykőröstől Békéscsabával összekötő M44-es leghosszabb, hatvanhat kilométeres szakaszának kivitelezését három különálló projektre bontották szét:

  • a Tiszakürt és Kunszentmárton közötti 20,5 kilométeren a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. dolgozik,
  • Kunszentmárton és Csabacsűd között (20,5 kilométer) az EuroAszfalt Kft., Swietelsky Magyarország Kft., Soltút Kft., A-Híd Zrt. alkotta konzorcium építkezik,
  • valamint Csabacsűd és Kondoros között (20,4 kilométer) szintén a Duna Aszfalt és a Hódút Kft. a kivitelező.

A három részberuházásban összesen négy különszintű csomópont, negyvenkilenc híd, négy vadátjáró, öt ökológiai átjáró épül. Az első alszakaszon Kunszentmártonnál egy 450 méteres, alsópályás acél-ívhíd épül a Körösön, ami a meglévő Körös-hidak építészeti hagyományait követi.

Az M44 Körös-hídjának látványterve

És itt vissza kell utalni a tervezett Tisza-hídra: ha a Körös-hídnál a hídépítészeti hagyomány olyan erősen megjelenik, hogy azt külön meg is lehet említeni, joggal lenne ez elvárható a Tisza-hídnál is. Meglévő közúti hídjaink a Tiszán egytől-egyig nagyon funkcionális, takarékos, ugyanakkor ebben a kategóriában elegáns, a hídépítőszakma helyben elérhető csúcsteljesítményét jelentő alkotások, amelyekről nyugodt szívvel lehet mondani, hogy országos iskolát teremtettek. Értékük főleg abban rejlik, hogy egy közepes méretű folyó áthidalásának mérsékelt kihívásával a technikai és építészeti megoldás tökéletesen arányban áll. Vannak olyan erősek ezek a hídépítési hagyományok és olyan jelentősek ezek az értékek, hogy egy érdekesnek mindenképpen, de szépnek, elegánsnak csak fenntartásokkal nevezhető új konstrukció kedvéért nem kellene őket sutba dobni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!