A Mosoni-Duna torkolatánál épült ki a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő, amely egyben áruforgalmi, logisztikai központ is. A létesítmény a sporaarchitects-térhálózat építésziroda részvételével jött létre. Ritka dolog, hogy egy ilyen, alapvetően a használt technológiák és a kiszolgált közlekedési rendszerek által meghatározott létesítmény tervezésében építészeti szempontok is előkerüljenek. Itt most ez történt, ráadásul nagyon átfogóan: a betelepülő ipar számára közművekkel ellátott ipari parcellák, kikötői partfal és hajóállások, kapcsolódó infrastruktúra, vízi- közúti- és vasúti kapcsolat, valamint hajószervízállás létesült.

Új kikötő a Szigetköz ártéri erdeivel szemben. A képre kattintva galéria nyílik, amelyben megnézheti kívül-belül a kész kikötőt! (képek forrása: wsp.hu)

A Kisalföldnek folyóvizekkel átszőtt, gazdag szigetvilággal rendelkező területe ez, közvetlenül a szlovák–magyar országhatár mellett. A kikötővel szemközt, a Szigetköz tájegység jelentős természeti szépségű legdélebbi sarka, a véneki partszakasz és a Torda-sziget néz vissza a jelenkor szofisztikált közlekedési létesítményére.

A kikötőbe tervezett hajószerviz épületének tervét egyfelől a kikötői infrastuktúra szigorú rendszere, másrészt a folyó túlsó partjáról a kikötőre visszanéző Szigetköz, a folyó víztükrének játékos mozgása ihlette. Az épület többfunkciós kikötőfelügyeleti egység, biztosítja a partfalnál várakozó uszályokkal történő kommunikációt, az uszályok mentesítését a hulladékoktól és veszélyes anyagoktól, vannak itt gépkocsitárolók, irodák, vízminőség-vizsgáló labor, tárgyalók és vendégszobák.

A kikötő egyben csomópont is, vízi, közúti és vasúti közlekedés találkozik itt. Az épület földszinti tömege szigorúan illeszkedik az utak és vasutak által meghatározott kelet-nyugati irányhoz. Az emeleti, padlótól mennyezetig üvegezett épülettest a közúti szelvény fölött konzolosan a partfal fölé átnyúlva a használók számára lehetőséget teremt a kikötő magasból történő áttekintésére. A földszinti irodaszárny tetején az  külsősök számára is szabadon igénybe vehető tetőkert és terasz van.

Építészkoncepció (forrás: sporaarchitects)

Az épület tömege a funkciónak megfelelően tagolt. A földszinten a partfalra merőleges szárnyban gazdasági helyiségek, a folyóval párhuzamos épületrészben iroda, labor, vendégszobák, az emeleten vezetői irodák és tárgyaló található. Az épület emeleti szintjét a napjárta oldalakról és a földszintet a déli oldalról a létesítmény dísze, az árnyékoló rács rendszer veszi körül, mely a tárgyaló mindkét oldalán fölnyitható. Az árnyékolórács tűzihorganyzott felülete a változó fényviszonyok szerint más és más köntösbe vonja az épületet, napszakonként megújul az optikai szürkék játékos spektrumában.

A projekt hő- és elektromosáram-ellátását környezettudatos technológiák vezérlik. A partfal feltöltésekor a talajrétegekbe elhelyezett talajkollektoroknak és a fotovoltaikus rendszernek köszönhetően az épület önfenntartó, a tárolt csapadékvíz a tetőkert fenntartásában hasznosul. Az épület működését tekintve is törekszik az architektúra és környezet egészséges és fenntartható összehangolására.

Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőt tervező építészek Hatvani Ádám, Dékány Tibor és Korompay Attila voltak.

Épület a víz felől

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!