A felmatricázott Traxx egyik oldalán egy kislány és az „Adjunk esélyt nekik!” felirat, a másikon a Máltai Mentőszolgálat mentőautója és a „Segítségére sietünk” szöveg látható.

Vecsei Miklós, a szeretetszolgálat alelnöke hangsúlyozta, a két kép együtt jól mutatja az ember sérülékenységét és elesettségét. A nyomor legalább annyira öröklődik, mint a genetikai betegségek, és a szervezet egyik legnagyobb kihívása, hogy célt adjon a nyomorban felnövő gyermekeknek – fogalmazott. A mozdony másik oldalán látható mentőautó pedig arra utal, hogy egy baleset egyetlen pillanat alatt megváltoztathatja és céltalanná teheti egy ember életét. Ezekben a pillanatokban tehát nagyon fontos a gyorsan érkező segítség.

Érkezés a Keletibe. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MTI/Balogh Zoltán)

Az alelnök szólt arról is, hogy a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a MÁV 1993 decembere óta működik együtt, hiszen azóta áll Rákosrendező pályaudvaron egy szerelvény, amelyen minden éjszaka több mint száz hajléktalan ember alszik és vészeli át a hideg téli éjszakákat.

Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a szeretet és a szolgálat a MÁV-csoport vezetői és munkavállalói számára is alapérték, hiszen munkájuk elsősorban szolgálat, az utasok és a köz szolgálata. Ennek jegyében díszíttette fel a segélyszervezet és a vasúttársaság a közös értékrendet hirdető mozdonyt. Hozzátette: a segélyszervezet munkatársai a máltaiak ezeréves hagyományára támaszkodva végzik munkájukat, amikor felkarolják a leginkább rászorulókat, de ők maguk is segítségre szorulnak, hiszen szolgálatukat csak adományozók segítségével végezhetik. – Ez a mozdony azt a célt szolgálja, hogy az országban minél többen megismerjék a szeretetszolgálatot, és segítsék munkájukat adományaikkal vagy önkéntes munkával – mondta.

Reklámmozdony-történelem

Ami nyugaton nagy divat már régóta, azt nálunk csak 2009-ben kezdték el a GYSEV-nél. Talán az előző év werbelok-rajzása hozta meg a kedvüket: 2008-ban az osztrákok a foci EB alkalmára tizenhét Taurus mozdonyt felmatricáztak a résztvevő országok zászlajával. Ezek közül pedig több is bejárós volt Magyarországra, Sopronba főleg, de a Rola-vonatokkal akár Szegedig is eljuthattak.

Az EB-n résztvevő országok mozdonyai a 2008-as bemutatón (Indóház-archív)

Az első mozdony, ami teljes matricázást kapott Magyarországon az 1047 504-es volt, őt Haydn tiszteletére fóliázták. A gépet egyre több mozdony követte, minden évben készült új matricázás, és évente is egyre több. A MÁV a Kandó-Traxx-szal lépett be a fóliavilágba, ezt hívjuk inkább kedves gesztusértékűnek, mint látványos valaminek: csak a mozdony nagy oldalfelületére került matrica.

Később a Trakciónál, illetve a Startnál is belendültek, születtek kifejezetten látványos megoldások is. Sokat segítettek az Indóház olvasói is: a matricákra többször írtunk ki pályázatot, amelyekre remekművek érkeztek (lásd még: Mátyás-Traxx). De máshogy is jutottak szép sémákhoz a mozdonyok: a 012-es Traxxot idén egy gyermekrajz-pályázat legjobb műveivel mintázták. Megemlítendő még a GYSEV korai innovációja a Liszt-, majd a Wagner-mozdonnyal: a 470 503-as Taurus a pompás külsőn kívül még zenélni is tud! És mégegy fontos dolog: bár főleg a modern mozdonyaival villognak a vasúttársaságok, 2016 januárjában végre egy Gigantot is felturbóztak, a 027-es hatlábút a Rail Cargo Hungaria témájába öltöztették. Érdekesen áll a Giganton a maskara, de látványos, az nem kétség.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!