Az év negyede már el is szaladt, de eddig még nem volt „buszteszt” a fővárosban. A szezont idén a megújult Mercedes-Benz Conecto nyitja.

Az új Conecto. Ha politikialiag korrektek akarnánk lenni, akkor azt írnánk, hogy ez a formavilág megosztja az embereket, valójában viszont nem igazán találkoztunk még olyannal, akinek ez a homlokfal tetszett volna (fotó: BKV)

A típus története egészen 1996-ig nyúlik vissza, ekkor mutatta be a Mercedes azt az olcsóbb, egyszerűbb típust, amit Törökországban kezdtek el gyártani, elsősorban a szegényebb kelet-európai, illetve az ázsiai üzemeltetőknek. Az első években O345-nek hívták, később – a márka többi haszongépjárművéhez hasonlóan – ennek is kellett valami trendibb típusmegjelölés, ekkor kapta a Conecto nevet. Az első generáció – amiből itthon annak idején Pécs és a Volánbusz vásárolta a legnagyobb mennyiséget – többféle ajtóképlettel és kialakítással is kapható volt, így például a szóló változatnak még tizenhárom méteres, emelt padlószintű távolsági kivitele is létezett.

Apróbb módosítgatások után az első generációváltás 2007-ben volt, ekkora már keleten is alapkövetelmény lett az alacsonypadló, ezért praktikusan az akkori (első generációs) Citarót kezdték el gyártani új homlok- és hátfallal. A választék erőteljesen lecsökkent; innentől csak városi tizenkét méteres szóló és tizennyolc méteres csuklós létezik, előbbi három, utóbbi négy duplaszárnyú utasajtóval. Ez a generáció már Budapesten is jól ismert: jelenleg a BKV-nál harminc szóló, az Intertankernél huszonhárom csuklós, a VT-Arrivánál pedig százharminckét csuklós közlekedik belőle.

A hátfal szerencsére jóval konzervatívabb maradt és elég erőteljesen hasonlít a Citaróra, naná, hisz onnan származik. A legfeltűnőbb különbség a hátsó lámpák puritánsága

A harmadik, legújabb generáció tavaly szeptemberben mutatkozott be, de valójában többről van szó, mint egyszerű facelift: az új Conecto is a megkapta a 2011-ben debütált Citaro 2 vázszerkezetét, illetve számos más technikai megoldását is, így például a független első kerékfelfüggesztést vagy az opcióban elérhető ESP-t.

A teszt április 25-éig (kedd délig) tart, a busz a 67-es vonalon közlekedik, a menetrendben meghirdetett járatokon kívül, többletként, hiszen nincs felszerelve Futárral. Az idő rövidsége miatt mélyreható vizsgálatokra nyilván nem lesz mód, viszont lehet, hogy nem árt körbeszaglászni az új típust, hiszen a BKV-nak jelenleg is élő szerződése van opcióban további harminc buszra, a második generációs Conecto gyártása viszont a tervek szerint idén befejeződik. Egy azonban biztos: a nyárra várható következő tizenötös BKV széria (amihez valószínűleg még egy busz csatlakozik majd, kötbér gyanánt) nem fog kilógni a sorból, még a „régi” lesz.

Az utastérrel igazából már nem lehet csodákat művelni, annak kialakítása legfőképp úgyis a megrendelőn múlik

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!